|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/39125
|
Title: | De Profundis by Sofia Gubaidulina: Interpretation versus Performance |
Authors: | Pescada, Gonçalo |
Editors: | Pedro, Ana |
Keywords: | De Profundis Sofia Gubaidulina interpretative practices Accordion contemporary music |
Issue Date: | 4-Aug-2023 |
Publisher: | BP International |
Citation: | Research Highlights in Language, Literature and Education Vol. 8, 4 August 2023 , Page 55-67 |
Abstract: | A obra cria uma imagem do sofrimento humano e retrata uma esperança que nasce em meio à dor. A parte coral da peça reflete conceitos de esperança, confiança e misericórdia. Ao longo da peça, o crescimento a partir das profundezas está presente. Sofia Gubaidulina, um clássico vivo da música moderna e uma das compositoras mais populares do nosso tempo, está em constante busca por novos timbres e verdades espirituais. Nascida em Kazan (Rússia), na intersecção das culturas tártara e russa, bem como do islamismo e do cristianismo, ela foi naturalmente influenciada por todas elas, o que se reflete melhor no interesse contínuo de Gubaidulina pela ampla gama de meios de expressão oferecidos pela música oriental. A obra de Sofia Gubaidulina introduz novos sons e uma busca incessante pela espiritualidade por meio do som. Apesar das dificuldades que Gubaidulina enfrentou no início de sua vida e carreira, ela foi capaz de superar muitos obstáculos para, eventualmente, alcançar estatura internacional como compositora. De Profundis, Et Expecto, Silenzio, Últimas Sete Palavras, Fachwerk e Sob o Signo de Escorpião são algumas das obras do compositor inspiradas nos cantos ortodoxos que inserem o Bayan (acordeão) como instrumento erudito e veículo essencial para a metamorfose na linguagem musical. Apesar da importância de uma interpretação fidedigna da partitura na obra De Profundis, de Sofia Gubaidulina, o aspecto da execução torna-se essencial para alcançar uma execução aprofundada.The work creates an image of human suffering and portrays a hope that is born in the midst of pain. The choral part of the piece reflects concepts of hope, trust and mercy. Throughout the piece, growth from the depths is present. Sofia Gubaidulina, a living classic of modern music and one of the most popular composers of our time, is in constant search of both new timbres and spiritual truths. Born in Kazan (Russia), at the intersection of Tatar and Russian cultures as well as Islam and Christianity, she was naturally influenced by all of them, which is best reflected in Gubaidulina's continual interest in the wide range of expression means offered by Oriental music. Sofia Gubaidulina's work introduces new sounds and an incessant search for spirituality through sound. Despite the difficulties Gubaidulina experienced early in her life and career she was able to overcome many obstacles to eventually achieve international stature as a composer. De Profundis, Et Expecto, Silenzio, Last seven Words, Fachwerk, Under the sign of Scorpio are some of the composer's works inspired by the orthodox chants that insert the Bayan (accordion) as a scholarly instrument and essential vehicle for metamorphosis in musical language. Despite the importance of a trustworthy interpretation of the score in the work De Profundis by Sofia Gubaidulina, the aspect of performance becomes essential to achieve an in-depth execution. |
URI: | https://stm.bookpi.org/RHLLE-V8/article/view/11493 http://hdl.handle.net/10174/39125 |
ISBN: | 978-81-19491-59-9 |
Type: | bookPart |
Appears in Collections: | MUS - Publicações - Capítulos de Livros
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|