|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/39027
|
Title: | Jeux d’anches - Accordionistic musical education through musical performance |
Authors: | Pescada, Gonçalo |
Keywords: | Jeux d’anches accordion Magnus Lindberg Contemporary Music musical education |
Issue Date: | 31-Jan-2025 |
Publisher: | Bulletin of the Transilvania University of Brasov. Transilvania University Press |
Abstract: | Desde a segunda metade do século XX, com a invenção do sistema conversor, a escrita original para acordeão surgiu, gerando novos desafios para intérpretes, compositores e para o próprio instrumento. Obviamente, para abordar novas obras, os músicos têm alcançado níveis cada vez mais rigorosos, disciplinados e transversais de preparação e conhecimento musical, a fim de atingir habilidades de linguagem e técnica contemporâneas. Nesse contexto, há um vasto repertório de novas obras, como: Berio Sequenze, Gubaidulina De Profundis, Bochmann Essay XVIII, entre outras, cuja contribuição para o ensino de música e a prática instrumental tem um papel determinante nos campos pedagógico e performático. A peça Jeux d’Anches, composta por Magnus Lindberg, também está na lista como uma importante contribuição para explorar o instrumento (acordeão) na dimensão e potencial de alto nível. Através deste artigo, o autor pretende refletir sobre a educação musical acordeonística, introduzir novas possibilidades de execução e discutir novas técnicas de escrita para acordeão clássico.Since the second half of the XX century, with the invention of the converter system, original writing for accordion has come, generating new challenges to interpreters, composers and the instrument itself. Obviously, to approach new works, musicians have been achieving increasingly strict, disciplined and transversal levels of musical preparation and knowledgement in order to achieve contemporary language and technique skills. In this context, there is a vast repertoire of new works, such as: Berio Sequenze, Gubaidulina De Profundis, Bochmann Essay XVIII, among others, whose contribution to the music teaching and instrumental practice has a determinant role in the pedagogical and performance fields. The piece Jeux d’Anches, composed by Magnus Lindberg, is also on the list as an important contribut to explore the instrument (accordion) in the high level dimension and potential. Through this article, the author pretends to reflect about the accordionistic musical education, to introduce new performance possibilities and to discuss new writing techniques for classical accordion. |
URI: | https://webbut.unitbv.ro/index.php/Series_VIII/article/view/8917 http://hdl.handle.net/10174/39027 |
ISSN: | 2971 – 9771 |
Type: | article |
Appears in Collections: | MUS - Publicações - Artigos em Revistas Internacionais Com Arbitragem Científica
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|