|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/38950
|
Title: | A prática psicomotora em Portugal vista por profissionais de educação - um estudo exploratório |
Authors: | Grilo, Filipa Isabel Amaral |
Advisors: | Santos, Graça Duarte Almeida, Gabriela |
Keywords: | Psicomotricidade Educação Conhecimento Professores Educadores Psychomotricity Education Knowledge Teachers Educators |
Issue Date: | 2-Jun-2025 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Objetivo: Caracterizar o conhecimento da prática psicomotora dos profissionais da área da educação.
Método: Este é um estudo quantitativo, transversal e descritivo. Envolveu 102 profissionais da área da educação, nomeadamente professores e educadores de infância, que responderam ao questionário “Conhecimento da Psicomotricidade”.
Resultados: Os profissionais da educação apresentam uma perceção elevada sobre a prática psicomotora, sendo as populações com quem o psicomotricista trabalha, os locais de intervenção e as metodologias, os domínios com perceção mais elevada, e os contextos de intervenção e as indicações terapêuticas com perceção menos elevada.
Conclusão: Este estudo mostrou que os profissionais de educação possuem uma perceção globalmente elevada sobre o conhecimento da prática psicomotora, especialmente a realizada em contexto de âmbito educativo. No entanto, é importante continuar a promover o conhecimento sobre a psicomotricidade junto destes profissionais, especialmente no que diz respeito a contextos de âmbito terapêutico, onde a atuação do psicomotricista é igualmente importante, mas menos conhecida pelos profissionais da educação; - Abstract:
Psychomotor Practice in Portugal as seen by Education professionals – an exploratory study.
Objective: To characterize the knowledge of psychomotor practice by professionals in the field of education.
Method: This is a quantitative, cross-sectional and descriptive study. It involved 102 professionals in the field of education, namely teachers and kindergarten teachers, who answered the questionnaire "Knowledge of Psychomotricity".
Results: Education professionals have a high perception of psychomotor practice, with the populations with which the psychomotor therapist works, the places of intervention and the methodologies being the domains with the highest perception, and the contexts of intervention and the therapeutic indications with the lowest perception.
Conclusion: This study showed that education professionals have a generally high perception of knowledge regarding psychomotor practice, especially in contexts within the educational field. However, it is important to continue promoting knowledge about psychomotricity among these professionals, particularly with regard to therapeutic contexts, where the role of the psychomotor therapist is equally important but less known to education professionals. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/38950 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|