Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/38466

Title: Autoavaliação das Escolas do 1º ciclo Básico em São Tomé e Príncipe. Contributo para o referencial
Authors: Ceita, Francisca José D´Araujo Martins de
Advisors: Fialho, Isabel José Botas Bruno
Keywords: Autoavaliação
Referencial
Prestação de Contas
Self-Assessment
Referential
Accountability
Issue Date: 18-Mar-2025
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O sistema educativo de São Tomé e Príncipe carece de reformas profundas parapoder atingir a almejada educação de qualidade. Embora, nos últimos anos tenha-severificado algumas melhorias, muito ainda há para se fazer e este processo exigeoenvolvimento e empenho de todos, desde os decisores políticos, passando pela comunidadeeducativa até os parceiros nacionais e internacionais. De entre outros fatores que contribuem para a excelência da educação, estáaautoavaliação de escolas, cuja importância e ação é transversal a todos os níveis dosistemaeducativo. Contudo esta ferramenta é um tema relativamente novo, uma vez que asuaimplementação advém da publicação do Decreto-Lei nº 2/2022, que regulamentaaobrigatoriedade da aplicação do processo de autoavaliação e avaliação externa nas escolasde modo a proporcionar a melhoria da qualidade e eficácia dos serviços prestadoseconsequentemente a melhoria da produção do conhecimento. Sendo um tema novo há necessidade de uma constante atualização, o presentetrabalho teve como objetivo contribuir para um referencial de autoavaliação, ajustadoaoEnsino Básico. A metodologia utilizada para atingir os objetivos definidos, envolveuduasetapas de recolha de informação. A primeira etapa abarcou uma exaustiva revisãodaliteratura, visando uma melhor compreensão do tema em estudo. Para a segundaetapadelineou-se a recolha de dados através da aplicação de questionários aos professoresdeuma escola e a uma entrevista à diretora da mesma. Os resultados revelam que a autoavaliação da escola é entendida como umprocessofundamental na regulação e melhoria organizacional, tendo como a finalidade a melhoriadas escolas e do sistema educativo. Se por um lado a falta de recursos financeiros, aescassez de recursos humanos com competências e a falta de estímulos externos, sãoressaltados como as principais dificuldades para aplicação deste processo, por outro, osindicadores “docente” e “objetivos, currículo e práticas educativas” são valorizados comofundamentais para colmatar estas mesmas dificuldades e consequentemente aumentar emelhorar a qualidade de ensino; - Self-assessment of 1st cycle basic schools in São Tomé and Príncipe. Contributiontothebenchmark ABSTRACT: The education system in São Tomé and Príncipe needs to be reformed in order toachievethe desired quality education. Although there have been some improvements inrecent years, much remains to be done and this process requires the involvement and commitment of all, from policy makers, through the educational community to national andinternational partners. Among other factors contributing to excellence in education is school self-evaluation, whose importance and action cuts across all levels of the educationsystem. However, this is a relatively new topic, since its implementation comes fromthepublication of Decree-Law No. 2/2022, which regulates the mandatory applicationof theself-evaluation and external evaluation process in schools in order to providetheimprovement of the quality and effectiveness of the services provided and consequentlytheimprovement of knowledge production. As this is a new topic that needs constant updating, the aimof this studywastocontribute to a framework for self-evaluation in primary education. The methodologyusedto achieve the objectives set involved two phases of information gathering. The first phaseinvolved an exhaustive literature review, with the aim of gaining a better understandingofthe subject under study. The second phase consisted of collecting data by administeringquestionnaires to the teachers of a school and interviewing the school headmaster. The results show that school self-evaluation is seen as a fundamental processinorganisational regulation and improvement, with the aim of improving schools andtheeducation system. While on the one hand the lack of financial resources, the scarcityofskilled human resources and the lack of external stimuli are highlighted as themaindifficulties in implementing this process, on the other hand, the "teacher" and "objectives, curriculum and educational practices" indicators are valued as fundamental to overcomingthese same difficulties and consequently increasing and improving the quality of teaching.
URI: http://hdl.handle.net/10174/38466
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Ciencias_da_Educacao_Administracao_Regulacao_e_Politicas_Educativas-Francisca_Jose_d_Araujo_Martins_de_Ceita.pdf1.04 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois