|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/38419
|
Title: | O Método Montessori numa intervenção intergeracional: análise do perfil psicomotor de estudos de caso |
Authors: | Assis, Ana Filipa Francisco de |
Advisors: | Morais, Ana Isabel Rodrigues Candeias, Adelinda Maria Araújo Pereira, Catarina Lino Neto |
Keywords: | Método montessori Intergeracionalidade Domínio psicomotor Domínio cognitivo Domínio relacional Montessori method Intergenerationality Psychomotor domain Cognitive domain Relational domain |
Issue Date: | 29-Apr-2025 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente estudo averiguou os efeitos de uma intervenção intergeracional, utilizando o
método Montessori como mediador nas crianças com necessidades especificas de
educação e nas pessoas idosas com uma patologia associada e/ou com um défice
cognitivo. O estudo incluiu 6 participantes (3 crianças e 3 pessoas idosas), que
formaram 3 pares, compostos cada um por uma criança e uma pessoa idosa. Os três
pares beneficiaram de uma intervenção intergeracional baseada no método Montessori
durante 6 meses, com uma periodicidade semanal. Foram avaliados pré e pós
intervenção o perfil psicomotor e o estado cognitivo de cada participante, bem como as
competências e atitudes socio- emocionais da interação entre ambos. Para a avaliação do
perfil psicomotor e o estado cognitivo das pessoas idosas foi utilizado o
Examegerontopsicomotor (EGP) e o Montreal Assessment Test (MoCA). Para a
avaliação do perfil psicomotor e o estado cognitivo das crianças foi utilizada a Bateria
Psicomotora (BPM) e o D2-Test of Attention. As competências e atitudes socioemocionais de ambos foram observadas através de uma Grelhade Observação do
Comportamento (GOC). Nos idosos, a intervenção não revelou melhorias significativas
no perfil psicomotor e cognitivo. No entanto, observou-se um ligeiro aumento nas
competências socio-emocionais na interação com as crianças. Nas crianças, verificaramse melhorias no perfil psicomotor quanto no estado cognitivo, com progressos visíveis
na atenção e interação social. Apesar da escassez de estudos, estes resultados sugerem
que as intervenções intergeracionais baseadas no método Montessori impactam
beneficamente as competências e atitudes socio-emocionais das crianças e idosos; - The Montessori Method in an intergenerational intervention: analysing the
psychomotor profile of case studies
Abstract:
This study investigated the effects of an intergenerational intervention using the
Montessori method as a mediator for children with specific educational needs and
elderly people with an associated pathology and/or cognitive impairment. The study
included 6 participants (3 children and 3 elderly people), who formed 3 pairs, each made
up of a child and an elderly person. The three pairs benefited from an intergenerational
intervention based on the Montessori method for 6 months, on a weekly basis. Before and
after the intervention, the psychomotor profile and cognitive state of each participant were
assessed, as well as the socio-emotional skills and attitudes of the interaction between the
two. To assess the psychomotor profile and cognitive state of the elderly, the
Psychomotor-Engineering Examination (EGP) and the Montreal Assessment Test
(MoCA) were used. The Psychomotor Battery (BPM) and the D2-Test of Attention were
used to assess the psychomotor profile and cognitive status of children. The socioemotional skills and attitudes of both were observed using a Behavior Observation Grid
(GOC). In the elderly, the intervention did not reveal significant improvements in the
psychomotor and cognitive profile. However, there was a slight increase in socioemotional skills when interacting with the children. In the children, there were
improvements in both the psychomotor profile and the cognitive state, with visible
progress in attention and social interaction. Despite the scarcity of studies, these results
suggest that intergenerational interventions based on the Montessori method have a
beneficial impact on the socio-emotional skills and attitudes of children and the elderly |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/38419 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|