Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/37594

Title: Aprender com conexões entre a matemática e a dança tradicional portalegrense: um estudo no 1.º ciclo de escolaridade
Authors: Alegria, Sofia Alexandra Bolou
Advisors: Canavarro, Ana Paula
Keywords: Conexões Matemáticas
Dança Tradicional
Áreas de Competência
Competências Matemáticas
Conhecimentos Matemáticos
Mathematical Connections
Traditional Dance
Areas of Competence
Mathematical Skills
Mathematical Knowledge
Issue Date: 13-Jun-2024
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A presente investigação pretendeu realizar conexões entre a Matemática e a Dança tradicional de Portalegre, de forma a desenvolver as duas áreas. O objetivo desta investigação era identificar, no contexto desta experiência de ensino, que aprendizagens, específicas e gerais, conseguiam as crianças realizar, tanto no que diz respeito à Matemática, como à Dança tradicional, e também identificar em que medida esta experiência de ensino proporciona o desenvolvimento de áreas de competências do Perfil dos alunos à saída da escolaridade obrigatória (Martins et al., 2017). Importou também perceber em que medida as crianças se apropriam de forma consciente do papel das conexões da matemática e da dança, pois essa apropriação é também uma aprendizagem relevante, bem como saber se as professoras valorizam ou não este tipo de experiência de ensino, que poderá ser ou não encorajadora de integração nas práticas futuras. A investigação assumiu a modalidade de design research e concretizou-se numa turma de 4.º ano do 1.º ciclo do ensino básico. A potencial conjetura de investigação foi que a experiência continuada com conexões matemática-dança permitiria o desenvolvimento de capacidades e conhecimento matemáticos, saberes ao nível da dança, em específico da dança tradicional e ao desenvolvimento de áreas de competência descritas no Perfil dos alunos à saída da escolaridade obrigatória (Martins et al., 2017). Foram planeadas e realizadas, em colaboração com a professora titular de turma, sequências de tarefas que exploraram as conexões Matemáticas com a Dança Tradicional. A experiência de ensino permitiu concluir que as conexões matemáticas com a dança tradicional promovem aprendizagens nas duas áreas, segundo Aprendizagens Essenciais de Matemática (Canavarro et al., 2021), em específico no conhecimento matemático de Geometria e Medida, e nas capacidades matemáticas de Resolução de Problemas, Comunicação Matemática, Representações Matemáticas e Conexões Matemáticas, e as Aprendizagens Essenciais de Dança (ME, 2018), interagir com os colegas, emitir apreciações e críticas pessoais e criar pequenas sequências de movimento. As conexões entre a Matemática e a Dança promovem o desenvolvimento de áreas de competência do Perfil dos alunos à saída da escolaridade obrigatória (Martins et al., 2017; - Learning with connections between Mathematics and Traditional Portalegrense Dance: a study in the 1st cycle of schooling Abstract: The present investigation aimed to make connections between Mathematics and the traditional Dance of Portalegre, in order to develop both areas. The objective of this investigation was to identify, in the context of this teaching experience, what specific and general learning the children were able to achieve, both with regard to Mathematics and traditional Dance, and also to identify to what extent this teaching experience provides the development of areas of skills in the profile of students upon leaving compulsory education (Martins et al., 2017). It was also important to understand to what extent children consciously appropriate the role of mathematics and dance connections, as this appropriation is also relevant learning, as well as knowing whether or not teachers value this type of teaching experience, which could whether or not it encourages integration into future practices. The investigation took the form of design research and took place in a 4th year class of the 1st cycle of basic education. The potential research conjecture was that continued experience with mathematics-dance connections would allow the development of mathematical skills and knowledge, knowledge at the dance level, specifically traditional dance, and the development of areas of competence described in the Students' Profile upon leaving the compulsory education (Martins et al., 2017). Sequences of tasks that explored mathematical connections with Traditional Dance were planned and carried out, in collaboration with the class teacher. The teaching experience allowed us to conclude that mathematical connections with traditional dance promote learning in both areas, according to Essential Mathematics Learning (Canavarro et al., 2021), specifically in the mathematical knowledge of Geometry and Measurement, and in the mathematical capabilities of Resolution Problems, Mathematical Communication, Mathematical Representations and Mathematical Connections, and Essential Dance Learning (ME, 2018), interact with colleagues, express personal assessments and criticisms and create small movement sequences. The connections between Mathematics and Dance promote the development of areas of competence in the profile of students upon leaving compulsory education (Martins et al., 2017).
URI: http://hdl.handle.net/10174/37594
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Doutoramento-Ciencias_da_Educacao-Sofia_Alexandra_Bolou_Alegria.pdf10.06 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois