Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/36273

Title: Social-emotional competence in early childhood education: contributions of body-oriented interventions
Authors: Rodrigues, Andreia Sofia Dias
Advisors: Moutinho, Guida Filipa Veiga
Marmeleira, José Francisco Filipe
Pomar, Clarinda de Jesus Banha
Keywords: Social-emotional
Preschool
Children
Loose parts play
Relaxation
Sócio-emocional
Pré-escolar
Crianças
Jogo de peças soltas
Relaxação
Issue Date: 20-Dec-2023
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: During preschool years children experience a significant and fundamental development of social-emotional competence. Within the school context, preschool teachers’ social-emotional competence is critical for children’s social-emotional development. In line with this, this thesis aimed to investigate the effects of body-oriented interventions on preschoolers’ social-emotional competence and future preschool teachers’ social emotional functioning. Two systematic reviews were conducted to evaluate the effects of general body-oriented interventions (Chapter 2) and each type of body-oriented intervention (e.g., play, relaxation, psychomotricity; Chapter 3) on preschoolers’ social emotional competence. The findings showed that body-oriented interventions can improve specific social-emotional outcomes (e.g., emotion recognition, social competence) but do not improve others (e.g., altruism, anger/aggression). Additionally, it was found that play-based interventions are the most frequently implemented, and moderate evidence was found for their positive effects on general social-emotional competence, empathy, and social interaction (Chapter 3). Considering these findings, three body-oriented interventions were implemented in the school context (Chapter 4) to examine the effects on preschoolers’ social-emotional competence. The findings showed that both Loose parts play and Relaxation programs significantly improved children’s positive emotional expression but only relaxation improved social competence. Since preschool teachers’ social-emotional functioning plays an important role in children’s social-emotional development, a body-oriented intervention program was conducted (Chapter 5) to investigate the effects on future preschool teachers’ social-emotional functioning, well-being indicators, and personal and professional development. It was found that a relaxation program can significantly improve students’ social-emotional functioning, such as their ability to notice their body, be emotionally aware, and decrease confusion. Their sense of purpose in life was also promoted. Altogether, the findings of this thesis show that body-oriented interventions can be an effective approach to promoting social-emotional competence, highlighting the need to integrate them into the preschool and university curriculum to effectively promote social-emotional functioning; - A COMPETÊNCIA SOCIO-EMOCIONAL NA EDUCAÇÃO PRÉ-ESCOLAR: CONTRIBUTOS DAS INTERVENÇÕES DE MEDIAÇÃO CORPORAL Resumo: Durante o pré-escolar ocorre um desenvolvimento significativo da competência sócio-emocional das crianças. No contexto escolar, a competência sócio-emocional do/a educador/a de infância é fundamental para o desenvolvimento sócio-emocional da criança. Desta forma, esta tese teve como objetivo investigar os efeitos das intervenções de mediação corporal na competência sócio-emocional de crianças em idade pré-escolar e no funcionamento sócio-emocional de futuros/as educadores/as de infância. Duas revisões sistemáticas foram realizadas para avaliar os efeitos das intervenções de mediação corporal no geral (Capítulo 2) e de cada tipo (ex., jogo, relaxação, psicomotricidade; Capítulo 3) na competência sócio-emocional de crianças em idade pré-escolar. Concluiu-se que as intervenções melhoraram variáveis sócio-emocionais específicas (ex., reconhecimento das emoções, competência social), mas não outras (ex., altruísmo, raiva/agressividade). Adicionalmente, constatou-se que as intervenções baseadas no jogo são as mais frequentes, encontrando-se evidências moderadas para os seus efeitos positivos na competência sócio-emocional geral, empatia, e interação social (Capítulo 3). Três intervenções de mediação corporal foram implementadas em contexto escolar (Capítulo 4) para examinar os seus efeitos na competência sócio-emocional de crianças em idade pré-escolar. Os programas de Jogo de peças soltas e Relaxação melhoraram significativamente a expressão das emoções positivas, mas apenas a relaxação melhorou a competência social. Considerando a relevância do funcionamento sócio-emocional do/a educador/a de infância, estudou-se o efeito de um programa de relaxação (Capítulo 5) no funcionamento sócio-emocional, indicadores de bem-estar, e desenvolvimento pessoal e profissional de futuras educadoras de infância. Observaram-se melhorias significativas no funcionamento sócio-emocional das estudantes, incluindo a sua capacidade de notar o corpo, ser emocionalmente consciente, diminuindo a confusão. O propósito de vida também foi promovido. Resumindo, os resultados desta tese mostram que as intervenções de mediação corporal podem ser uma abordagem eficaz no desenvolvimento da competência sócio-emocional, ressaltando a necessidade de as integrar no currículo pré-escolar e universitário para promover o funcionamento sócio-emocional.
URI: http://hdl.handle.net/10174/36273
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Doutoramento-Motricidade_Humana-Andreia_Sofia_Dias_Rodrigues.pdf3.14 MBAdobe PDFView/OpenRestrict Access. You can Request a copy!
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois