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http://hdl.handle.net/10174/36273
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Title: | Social-emotional competence in early childhood education: contributions of body-oriented interventions |
Authors: | Rodrigues, Andreia Sofia Dias |
Advisors: | Moutinho, Guida Filipa Veiga Marmeleira, José Francisco Filipe Pomar, Clarinda de Jesus Banha |
Keywords: | Social-emotional Preschool Children Loose parts play Relaxation Sócio-emocional Pré-escolar Crianças Jogo de peças soltas Relaxação |
Issue Date: | 20-Dec-2023 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | During preschool years children experience a significant and fundamental development
of social-emotional competence. Within the school context, preschool teachers’ social-emotional competence is critical for children’s social-emotional development. In line
with this, this thesis aimed to investigate the effects of body-oriented interventions on
preschoolers’ social-emotional competence and future preschool teachers’ social emotional functioning. Two systematic reviews were conducted to evaluate the effects of
general body-oriented interventions (Chapter 2) and each type of body-oriented
intervention (e.g., play, relaxation, psychomotricity; Chapter 3) on preschoolers’ social emotional competence. The findings showed that body-oriented interventions can
improve specific social-emotional outcomes (e.g., emotion recognition, social
competence) but do not improve others (e.g., altruism, anger/aggression). Additionally, it
was found that play-based interventions are the most frequently implemented, and
moderate evidence was found for their positive effects on general social-emotional
competence, empathy, and social interaction (Chapter 3). Considering these findings,
three body-oriented interventions were implemented in the school context (Chapter 4) to
examine the effects on preschoolers’ social-emotional competence. The findings showed
that both Loose parts play and Relaxation programs significantly improved children’s
positive emotional expression but only relaxation improved social competence. Since
preschool teachers’ social-emotional functioning plays an important role in children’s
social-emotional development, a body-oriented intervention program was conducted
(Chapter 5) to investigate the effects on future preschool teachers’ social-emotional
functioning, well-being indicators, and personal and professional development. It was
found that a relaxation program can significantly improve students’ social-emotional
functioning, such as their ability to notice their body, be emotionally aware, and decrease
confusion. Their sense of purpose in life was also promoted. Altogether, the findings of
this thesis show that body-oriented interventions can be an effective approach to
promoting social-emotional competence, highlighting the need to integrate them into the
preschool and university curriculum to effectively promote social-emotional functioning; - A COMPETÊNCIA SOCIO-EMOCIONAL NA EDUCAÇÃO PRÉ-ESCOLAR:
CONTRIBUTOS DAS INTERVENÇÕES DE MEDIAÇÃO CORPORAL
Resumo: Durante o pré-escolar ocorre um desenvolvimento significativo da competência sócio-emocional das crianças. No contexto escolar, a competência sócio-emocional do/a
educador/a de infância é fundamental para o desenvolvimento sócio-emocional da
criança. Desta forma, esta tese teve como objetivo investigar os efeitos das intervenções
de mediação corporal na competência sócio-emocional de crianças em idade pré-escolar
e no funcionamento sócio-emocional de futuros/as educadores/as de infância. Duas
revisões sistemáticas foram realizadas para avaliar os efeitos das intervenções de
mediação corporal no geral (Capítulo 2) e de cada tipo (ex., jogo, relaxação,
psicomotricidade; Capítulo 3) na competência sócio-emocional de crianças em idade pré-escolar. Concluiu-se que as intervenções melhoraram variáveis sócio-emocionais
específicas (ex., reconhecimento das emoções, competência social), mas não outras (ex.,
altruísmo, raiva/agressividade). Adicionalmente, constatou-se que as intervenções
baseadas no jogo são as mais frequentes, encontrando-se evidências moderadas para os
seus efeitos positivos na competência sócio-emocional geral, empatia, e interação social
(Capítulo 3). Três intervenções de mediação corporal foram implementadas em contexto
escolar (Capítulo 4) para examinar os seus efeitos na competência sócio-emocional de
crianças em idade pré-escolar. Os programas de Jogo de peças soltas e Relaxação
melhoraram significativamente a expressão das emoções positivas, mas apenas a
relaxação melhorou a competência social. Considerando a relevância do funcionamento
sócio-emocional do/a educador/a de infância, estudou-se o efeito de um programa de
relaxação (Capítulo 5) no funcionamento sócio-emocional, indicadores de bem-estar, e
desenvolvimento pessoal e profissional de futuras educadoras de infância. Observaram-se melhorias significativas no funcionamento sócio-emocional das estudantes, incluindo
a sua capacidade de notar o corpo, ser emocionalmente consciente, diminuindo a
confusão. O propósito de vida também foi promovido. Resumindo, os resultados desta
tese mostram que as intervenções de mediação corporal podem ser uma abordagem eficaz
no desenvolvimento da competência sócio-emocional, ressaltando a necessidade de as
integrar no currículo pré-escolar e universitário para promover o funcionamento sócio-emocional. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/36273 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
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