Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/36109

Title: Prática psicomotora em contexto hospitalar: integração no Serviço de Pedopsiquiatria
Authors: Andrade, Laura Marina Portela
Advisors: Almeida, Gabriela
Santos, Maria da Graça Duarte da Silva
Keywords: Psicomotricidade
Hospital de Dia
Pedopsiquiatria
Infância
Adolescência
Psicopatologia
Psychomotricity
Day Hospital
Pedopsychiatry
Infancy
Adolescence
Psychopathology
Issue Date: 5-Dec-2023
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A intervenção psicomotora, no contexto de saúde mental infanto-juvenil, é valorizada pela sua abordagem corporal, que envolve o movimento e a psique, e compreende a linguagem tónico-emocional. Esta prática possibilita a vivência de experiências num ambiente seguro, favorece a simbolização e atribuição de significados, e incentiva o estabelecimento de relações, com o próprio e com o outro. O presente documento tem como foco a descrição das práticas dinamizadas no estágio curricular em contexto hospitalar, num serviço de pedopsiquiatria. Os objetivos centram-se no enquadramento teórico da prática psicomotora, na descrição das atividades realizadas e na análise detalhada de dois estudos de caso, um em contexto individual e outro em grupo. Em ambos os casos acompanhados, foram observadas melhorias, que permitiram realçar a importância do psicomotricista numa equipa multidisciplinar. No final do relatório, é apresentada uma reflexão sobre a experiência de estágio, a nível pessoal e profissional; Abstract: “Psychomotor Practice in a Hospital Context: Integration into the Pedopsychiatry Service” In the context of child and adolescent mental health, psychomotor intervention is valued for its bodily approach, which involves movement and the psyche, and it understands tonicemotional language. This practice makes it possible to live experiences in a safe environment, favouring symbolization and attribution of meaning and encouraging the establishment of relationships with oneself and others. This document describes the practices promoted during the curricular internship in a hospital context, in a pedopsychiatry service. The objectives are centred on the theoretical framework of psychomotor practice, the description of the activities carried out and the detailed analysis of two case studies, one in an individual context and the other in a group. In both cases presented, improvements were observed, highlighting the importance of the psychomotricist in a multidisciplinary team. At the end of the report, a reflection is presented on the internship experience on a personal and professional level.
URI: http://hdl.handle.net/10174/36109
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Psicomotricidade-Laura_Marina_Portela_Andrade.pdf1.71 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois