Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/36064

Title: Os estilos de vida ativos na infância e a exploração das potencialidades pedagógicas do espaço exterior
Authors: Pinheiro, Ana Cristina Coelho
Advisors: Pomar, Clarinda de Jesus Banha
Keywords: Rotinas de vida
Brincar e ser ativo
Atividade física
Atividade lúdica
Espaço Exterior
Life routines
Play and be active
Physical activity
Playful activity
Outdoor Space
Issue Date: 28-Nov-2023
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório da investigação-ação desenvolvida no âmbito da Unidade Curricular de Prática de Ensino Supervisionada em Creche e Pré-Escolar, tem como objetivo geral compreender e explorar formas significativas de promover e desenvolver estilos de vida ativos na infância, através da valorização do espaço exterior como espaço educativo. A fundamentação teórica centra-se na importância dos estilos de vida ativos para o desenvolvimento integral da criança, assim como da atividade física e da atividade lúdica, em contacto com o espaço exterior nas rotinas de vida da criança e no papel do educador na promoção de estilos de vida ativos na infância. A metodologia de Investigação-ação permitiu dar resposta aos objetivos definidos, atendendo aos vários instrumentos de recolha de dados: observação participante, notas de campo, registo audiovisual, planificações, reflexões, questionário dirigido aos pais e mães das crianças; Escala Movers (Archer & Siraj, 2017). Os resultados que emergiram desde estudo indicam que foi possível promover estilos de vida ativos através da valorização do espaço exterior, visto como parte integrante do projeto educativo, tornando assim estes espaços mais interessantes e desafiantes do ponto de vista lúdico, de forma a promover o jogo e a aventura e a contribuir para o desenvolvimento integral das crianças; Supervised Teaching Practice in Pre-School - Active lifestyles in childhood and the exploration of the pedagogical potential of outer space Abstract: This report of the action-research developed within the scope of the Curricular Unit of Supervised Teaching Practice in Nursery and Pre-School, has as its general objective to understand and explore significant ways to promote and develop active lifestyles in childhood, through the valorization of the outdoor space as an educational space. The theoretical foundation focuses on the importance of active lifestyles for the integral development of the child, as well as physical activity and playful activity, in contact with the outside space in the child's life routines and on the role of the educator in promoting active lifestyles in childhood. The Action Research methodology allowed us to respond to the defined objectives, taking into account the various data collection instruments: participant observation, field notes, audiovisual recording, planning, reflections, questionnaire addressed to the children's fathers and mothers; Scale Movers (Archer & Siraj, 2017). The results that emerged from this study indicate that it was possible to promote active lifestyles through the valorization of outdoor space, seen as an integral part of the educational project, thus making these spaces more interesting and challenging from a playful point of view, in order to promote play and adventure and contribute to the integral development of children.
URI: http://hdl.handle.net/10174/36064
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Educacao_Pre_escolar-Ana_Cristina_Coelho_Pinheiro.pdf5.24 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois