Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/35735

Title: Pilgrimages to catholic shrines: analysis of the determinants and the economic effects
Authors: Silva, Matheus Belucio da
Advisors: Vieira, Carlos Manuel Rodrigues
Fuinhas, José Alberto Serra Ferreira Rodrigues
Keywords: Economic determinants
Economic effects
Pilgrims
Religious tourism
Tourism
Determinantes económicos
Efeitos económicos
Peregrinos
Turismo
Turismo religioso
Issue Date: 13-Sep-2023
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: In recent years religious tourism has experienced great volatility. Although mostly faith motivated, it is not shielded from economic and natural factors. The thesis objective was to identify the economic determinants that influence pilgrimages to Catholic Shrines and to determine the relationship between the economy and religious tourism. Essay 1: a survey revealed who are the visitors to the city of Fátima (Portugal). The importance attributed by visitors to several economic factors and how they impact the expenses on travel was verified. The destination security, crises, shopping, savings for travel, help to the local economy and income influence expenses. Essay 2: The autoregressive distributed lag (ARDL) model, with annual data from 1995 to 2018, indicated that demographic effects and household income influence the number of pilgrims. Essay 3: through a vector autoregressive (VAR) model with annual data from 1994 to 2018, the causal relationships of Granger between the number of pilgrims, gross domestic product (GDP), unemployment rate, total population, and the informational globalization index were verified. Unemployment and GDP had a unidirectional relationship with the religious phenomenon. Bidirectional effects were found between pilgrimages and the informational globalization index. Essay 4: The Panel ARDL model (with 29 countries and annual data from 2008 to 2017) indicated that economic growth and international departures from the origin of pilgrims influence the number of international pilgrims in the short- and long-term. The exchange rate influences the number of pilgrims in the short-term. Unemployment influences the number of pilgrims in the long-term. Essay 5: the Marian phenomenon of Aparecida (Brazil) was studied using an ARDL model (with monthly data from 2012 to 2017). The household income, unemployment rate, and exchange rate influence the number of visits to Aparecida in the short- and long-term. The search for information (proxy of globalization) influences the number of visitors in the long-term; - PEREGRINAÇÕES A SANTUÁRIOS CATÓLICOS: ANÁLISE DOS DETERMINANTES E DOS EFEITOS ECONÓMICOS Resumo: O objetivo desta tese foi identificar os determinantes económicos que influenciam as peregrinações aos Santuários Católicos e determinar a relação entre a economia e o turismo religioso. Ensaio 1: o recurso a um inquérito revelou quem são os visitantes da cidade de Fátima (Portugal). A importância atribuída pelos visitantes a diversos fatores econômicos e como impactam os seus gastos durante a viagem foi verificado. A segurança do destino, crises, compras, economia para viagens, ajuda à economia local e renda influenciam as despesas. Ensaio 2: o modelo autoregressive distributed lag (ARDL) com dados anuais de 1995 a 2018, indicou que os efeitos demográficos e a renda familiar influenciam o número de peregrinos. Ensaio 3: através de um modelo vector autoregressive (VAR), com dados anuais de 1994 a 2018, foram analisadas as relações causais entre o número de peregrinos, o Produto Interno Bruto (PIB), a taxa de desemprego, a população total e o índice de globalização informacional. O desemprego e o PIB têm uma relação unidirecional com o fenómeno religioso. Foram encontrados efeitos bidirecionais entre as peregrinações e o índice de globalização informacional. Ensaio 4: o modelo painel ARDL (com 29 países e dados anuais de 2008 a 2017) indicou que o crescimento económico e a origem das partidas internacionais dos peregrinos influenciam o número de peregrinos internacionais no curto e no longo prazo. A taxa de câmbio influencia o número de peregrinos no curto prazo. O desemprego influencia o número de peregrinos no longo prazo. Ensaio 5: o fenómeno Mariano de Aparecida (Brasil) foi estudado através de modelo ARDL (com dados mensais de 2012 a 2017). O rendimento e as taxas de desemprego e de câmbio influenciam o número de visitas a Aparecida quer no curto quer no longo prazo. A procura de informações (proxy da globalização) influencia o número de visitantes no longo prazo.
URI: http://hdl.handle.net/10174/35735
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

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