|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/35643
|
Title: | Expressividade e diálogo intercultural na obra para piano de Oscar Lorenzo Fernândez: uma proposta interpretativa |
Authors: | Ramos, Ricardo Castelo Branco |
Advisors: | Telles, Ana |
Keywords: | Oscar Lorenzo Fernândez Piano Música brasileira Expressividade musical Tópicas Oscar Lorenzo Fernândez Piano Brazilian music Musical expressivity Topics |
Issue Date: | 9-Oct-2023 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A obra para piano de Oscar Lorenzo Fernândez (1897-1948) é rica em indicações de
expressividade em suas partituras: indicações de agógica, articulação, dinâmica, entre outros.
A partir disso, questionou-se a respeito das possíveis relações entre tais indicações e as
referências culturais (tópicos) embutidas nas composições, como também essas relações com a
estruturação formal dessas, visando a decisões interpretativas mais bem informadas. Para isso
selecionamos obras representativas da fase nacionalista modernista do compositor (1929-1947):
Três Estudos em forma de Sonatina (1929), Primeira Suite Brasileira para Piano (1936) e
Sonata Breve (1947). Realizou-se uma contextualização histórica, estética e biográfica das
obras e análises das partituras, seguida de análises de gravações selecionadas, a fim de melhor
compreender como pianistas experientes lidam com a expressividade nessas obras. Com base
nessas análises, formulamos considerações interpretativas, e corroboramos a hipótese levantada
de que uma interpretação que segue minuciosamente as indicações expressivas do compositor
tende a uma melhor assimilação das referências culturais incorporadas no texto musical,
embora, por outro lado, tenha ficado claro que as diferentes camadas de expressividade
(agógica, dinâmica, forma e tópicos), por vezes, possibilitem interpretações diversificadas da
obra; - Expressivity e intercultural dialogue in the piano works of Oscar Lorenzo Fernândez: An
interpretative proposal
Abstract:
The piano works of Oscar Lorenzo Fernândez (1897-1948) are rich in expression
markings in their scores: agogics, articulations, dynamics, amongst others. Taking this into
account, we asked about the possible relationships between such indications with the cultural
references (topics) embedded in the compositions, as well as with their formal structuring,
aiming at better informed interpretive decisions. For this we selected representative works of
the modernist nationalist phase of the composer (1929-1947): Três Estudos em forma de
Sonatina (1929), Primeira Suite Brasileira para Piano (1936) and Sonata Breve (1947). A
historical, aesthetic, and biographical contextualization of the works and analysis of the scores
were carried out, followed by analyzes of selected recordings, in order to better understand how
experienced pianists deal with expressiveness in these works. Based on these analyses, we
formulated a series of interpretive considerations, and we corroborated the hypothesis initially
raised, namely, that an interpretation that meticulously follows the expressive markings of the
composer leads, in general, to a better assimilation of the cultural references incorporated in the
musical text. However, it also demonstrated that the different layers of expressiveness (agogic,
dynamics, form and topics) sometimes allow diversified interpretations of the work. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/35643 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|