|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/35596
|
Title: | A Inserção musical e cultural: Brasil / Portugal: o estudo de caso do Bloco Puf-tictá em Évora |
Authors: | Carvalho, Letícia Sandra Araújo |
Advisors: | Pescada, Gonçalo Bezelga, Isabel |
Keywords: | Inserção Cultura Bloco Puf-tictá Musicologia Performance Insertion Culture Puf-tictá Block Musicology Performance |
Issue Date: | 21-Jul-2023 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A presente dissertação tem como objetivo realizar um estudo sobre a Inserção Musical e
Cultural entre Brasil (Belo Horizonte) e Portugal (Évora). Para o efeito, será implementada a
ação do Bloco Puf-tictá na cidade de Évora. Questão fundamental: Será a formação do Bloco
Puf-tictá um elemento essencial para a Inserção Musical e Cultural entre países (Brasil /
Portugal)? O Bloco Puf-tictá é constituído por um grupo de pessoas de diferentes idades, etnias,
géneros e religiões que se reúne para aprender e praticar instrumentos de percussão e ritmos
que envolvem a cultura musical brasileira, nomeadamente: o Carnaval. Além do Carnaval, o
Bloco Puf-tictá realiza diversas apresentações em diferentes contextos festivos culturais e
sociais. Sempre acompanhado pelo grupo de percussão e um(a) cantor(a), a sua finalidade é
promover o convívio, a partilha de saberes e a excelência musical. No campo científico, a
investigação servirá para compreender a importância dos movimentos musicais e culturais no
processo de enraizamento social entre povos. Os contributos que esta ação pode trazer serão
novas aprendizagens para toda a comunidade Eborense, incentivando a partilha de novas
experiências, vivências musicais e culturais, coletivas e artísticas vindas do Brasil. Esperamos
com esta investigação, por um lado, estudar a ação do Bloco Puf-tictá em Évora, enquanto
agente de Inserção Musical e Cultural e assim abrir caminhos a novas trocas, diálogos e
intercâmbios. Por outro lado, esperamos que esta Inserção Musical e Cultural seja aceite e
acolhida nesta cidade com o intuito de popularizar e democratizar o acesso a bens culturais e
populares brasileiros em Portugal, especificamente na cidade de Évora; - The Musical and Cultural Insertion: Brazil / Portugal: The Study Case of
the Puf-tictá Blok in Évora.
ABSTRACT:
The present thesis aims to carry out a study on the Musical and Cultural Insertion process
between Brazil (Belo Horizonte) and Portugal (Évora). For this purpose, it will be implemented
the action of Puf-tictá Block in the city of Évora. Key-question: Can we consider the Puf-tictá
Block an essential element for the Musical and Cultural Insertion between countries (Brazil /
Portugal)? Nowadays, the Puf-tictá Block it is a group of people’s communities of different
ages, races, genders and religions that stay together to learn and practice percussion instruments
and rhythms involving Brazilian musical culture, such as: The Carnival. In addition to the
Carnival, the Puf-tictá Block presents also several performances in different cultural and social
concerts and festivities. Always accompanied by the percussion group and a singer (male /
female), its purpose is to promote fellowship, sharing of knowledge and to achieve excellence
in musical performance. In the scientific field, the investigation will serve to understand the
importance of musical and cultural movements in the process of social rooting among people.
The contributions of this action will be new learning processes for the entire Eborense
community, encouraging the sharing of new musical, cultural, collective and artistic
experiences from Brazil. Through this investigation, we hope, on the one hand, to study the
Puf-tictá Block’s action and impact as a Musical and Cultural Insertion agent in Évora, opening
the way for new experiences, dialogues and exchanges. On the other hand, we hope also that
this musical and cultural insertion will be accepted and welcomed in this city, aiming to
popularize and democratize access to Brazilian cultural and popular goods in Évora. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/35596 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|