Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/35592

Title: Caraterização das competências motoras e atencionais, e indicadores de saúde mental de alunos universitários com perturbação de aprendizagem específica
Authors: Ferreira, Mariana Teixeira
Advisors: Almeida, Gabriela
Santos, Maria da Graça
Fernandes, Orlando de Jesus
Keywords: Dislexia
Saúde Mental
Proficiência Motora
Atenção Visual e Controlo Visuomotor
Dyslexia
Mental Health
Motor Proficiency
Visual Attention and Visuomotor Control
Issue Date: 12-May-2023
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Introdução: A Perturbação de Aprendizagem Específica (PAE) caracteriza-se por dificuldades persistentes nas habilidades académicas de leitura, escrita e/ou matemática. Paralelamente, a literatura descreve que jovens adultos com esta problemática também podem apresentar dificuldades ao nível emocional, na competência motora e psicomotora e em habilidades visuoespaciais e atencionais. Objetivos: Analisar e comparar indicadores de saúde mental, as competências motoras, visuoespaciais e atencionais em estudantes universitários com e sem PAE com défice na leitura. Metodologia: Recrutaram-se 12 estudantes universitários com e sem PAE com défice na leitura. A recolha de dados foi realizada através de testes, bateria de avaliação e questionários. Resultados: Verificou-se que estudantes universitários com e sem PAE com défice na leitura diferem significativamente na tarefa de lançamento da bola (componente da bateria MCA) e a forma como atingem os alvos (trajetória) (Teste Fitts). Conclusões: Os resultados deste estudo piloto sugerem que estudantes com PAE com défice na leitura apresentam alterações na atenção visuoespacial, no controlo visuomotor e na perceção visual. Estudos futuros nas variáveis estudadas devem ser realizados com amostras maiores; Characterization of motor and attentional skills, and mental health indicators in university students with specific learning disabilities Abstract: Introduction: Specific Learning Disorder (SLD) is characterized by persistent difficulties in academic skills in reading, writing, and/or mathematics. In parallel, the literature describes that young adults with this disorder may also present difficulties at the emotional level, in motor and psychomotor skills, and in visuospatial and attentional skills. Objectives: To analyze and compare mental health indicators, motor, visuospatial, and attentional skills in university students with and without SLD with reading deficits. Methodology: We recruited 12 university students with and without SLD with reading deficits. Data were collected using tests, assessment battery and questionnaires. Results: It was found that university students with and without SLD with reading deficits differ significantly in the ball throwing task (component of the MCA battery) and the way they hit the targets (trajectory) (Fitts Test). Conclusions: The results of this pilot study suggest that students with PAE reading deficits have alterations in visuospatial attention, visuomotor control, and visual perception. Future studies on the variables studied should be conducted with larger samples.
URI: http://hdl.handle.net/10174/35592
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Psicomotricidade-Mariana_Teixeira_Ferreira.pdf959.81 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois