Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/35540

Title: Promover a participação ativa das crianças na gestão curricular - um percurso de construção de uma identidade profissional
Authors: Calado, Beatriz Filipe
Advisors: Costa, Conceição Leal da
Keywords: Gestão curricular
Participação
Crianças
Trabalho por projetos
Identidade profissional
Curriculum management
Participation
Children
Project work
Professional identity
Issue Date: 10-Jul-2023
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este projeto de investigação foi desenvolvido no âmbito do Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1º Ciclo. Focando-se na problemática da gestão do currículo, relacionou-se com a construção de desafios educativos em função de projetos e problemas que justificam a mobilização de instituições locais e a participação ativa das crianças. Realizando-se em contexto de Educação Pré-Escolar e de 1º Ciclo do Ensino Básico, foi um estudo interpretativo e qualitativo que visou a compreensão de influências da participação das crianças num desenvolvimento curricular que as envolveu ativamente, consequentemente nos processos de aprender e de ensinar. Para tanto e porque era do nosso interesse, mas também porque o contexto assim o ditou, escolhemos o enfoque numa dimensão temática transversal – a valorização das instituições da comunidade em que vivemos, permitindo abarcar conteúdos e interesses das crianças nos dois níveis de educação. A questão de partida deste estudo foi: Como promover a participação ativa das crianças na gestão do currículo, escutando-as sobre as instituições da sua terra, e construir uma identidade profissional? Perseguindo os princípios da investigação-açãoformação, realizaram-se reflexões sistematicamente, de forma oral e escrita em processo de supervisão colaborativa e versando sobre as experiências de prática, com vista a melhorar, sucessivamente a qualidade da intervenção. Por sua vez, a escuta das crianças e o trabalho por projetos implicaram termos presente que as suas ideias e curiosidades são pontos de partida para uma gestão curricular onde as crianças também são protagonistas. Todos fomos importantes no planeamento, nas ações propostas e no desenvolvimento do trabalho curricular. Metodologicamente o estudo suportou-se na produção e recolha de evidências tendo por base o desenvolvimento da experiência pedagógica que foi acontecendo desde a observação participante, à intervenção cooperada e incluiu o processo de supervisão. No seu conjunto, o trabalho desenvolvido possibilitou-nos a documentação narrativa das experiências pedagógicas a qual assumimos como uma forma privilegiada de construção de conhecimento e também minha identidade profissional, no decorrer do Estágio em ambas as PES; Supervised Teaching Practice in Pre-School Education and Teaching of the 1st Cycle of Basic Education: Promoting the active participation of children in curriculum management – a path towards building a professional identity - Abstract: This research project was developed within the scope of the Master in Pre-School Education and Teaching of the 1st Cycle. Focusing on the issue of curriculum management, it was related to the construction of educational challenges based on projects and problems that justify the mobilization of local institutions and the active participation of children. Taking place in the context of Pre-School Education and the 1st Cycle of Basic Education, it was an interpretative and qualitative study that aimed to understand the influences of children's participation in a curriculum development that actively involved them, consequently in the processes of learning and teaching. To this end, and because it was in our interest, but also because the context dictated it, we chose to focus on a transversal thematic dimension – valuing the institutions of the community in which we live, allowing us to cover the contents and interests of children at both levels of education. The starting point of this study was: How to promote the active participation of children in the management of the curriculum, listening to them about the institutions of their land, and building a professional identity? Pursuing the principles of researchaction- training, reflections were systematically carried out, orally and in writing, in a process of collaborative supervision and dealing with practical experiences, with a view to successively improving the quality of the intervention. In turn, listening to children and working on projects meant that we were aware that their ideas and curiosities are starting points for curriculum management in which children are also protagonists. We were all important in the planning, in the proposed actions and in the development of the curricular work. Methodologically, the study was based on the production and collection of evidence based on the development of the pedagogical experience that took place from participant observation to cooperative intervention and included the supervision process. The work carried out allowed us to document the narrative of the pedagogical experiences which we assume as a privileged way of building knowledge and my professional identity, during the Internship in both PES.
URI: http://hdl.handle.net/10174/35540
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Educacao_Pre_escolar_e_Ensino_do_1_Ciclo_do_Ensino_Basico-Beatriz_Filipe_Calado.pdf13.61 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois