Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/35368

Title: O que sabemos sobre a natureza e a forma como nos relacionamos como mundo natural? Projetos com crianças no 1º Ciclo e na Educação Pré-escolar
Authors: Alcântara, Alexandra Jacob Caeiro
Advisors: Costa, Conceição Leal da
Keywords: Investigação-ação-formação
Ensino das Ciências
Crianças
Trabalho por projeto
Narrativa da experiência
Participatory-action-research
Science Teaching
Childrens
Work project
Narrative of the Experience
Issue Date: 9-Jun-2023
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Este estudo realizou-se no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada do Mestrado de Educação Pré́-Escolar e Ensino do 1º. CEB, desenvolvendo-se nas duas valências. Focado na problemática do Ensino das Ciências e assumindo a participação ativa das crianças na construção dos conhecimentos, o objetivo geral foi compreender conceções de crianças acerca da natureza e da forma com se relacionam com o mundo natural. Trabalhando por projetos, mobilizaram-se trabalhos práticos e exposições pop-up nos processos de ensino e aprendizagem, entendendo-os como vias de conhecer e compreender como os saberes prévios e as curiosidades das crianças permitem construir conhecimentos com elas. A investigação seguiu os princípios da investigação-ação-formação. A caracterização dos contextos e a escuta das crianças implicou que as suas ideias e curiosidades fossem fundamentais para uma construção conjunta dos materiais curriculares e, consequentemente, importantes influências na documentação produzida e evidências refletidas e sistematicamente recolhidas. Assim, a metodologia suportou-se nessa documentação das experiências pedagógicas e a emergente narrativa foi a forma privilegiada da construção do conhecimento profissional e científico que apresentamos neste Relatório; Abstract What do we know about nature and how we relate to the natural world? Project-based approach for teaching and learning sciences in elementary and preschool education - The study was made during the supervised teaching practices in elementary and preschool education. Focused on the question of science teaching and assuming the active participation of children in knowledge building, the general purpose was to understand children conceptions about nature and how they relate with the natural world. The investigative dimension of supervised teaching practices followed the principles of Participatory-action-research. Therefore, I sought to investigate, based on bibliographical references, creating a theoretical- conceptual framing about the theme in question. Context characterization and listening to the children’s ideas and curiosities were fundamental for the construction of pedagogical materials, consequently, they were also important in planning, cooperation, in the proposed activities and in the way those activities were developed. Therefore, the methodology was supported by instruments of production and data collection. Those instruments made possible to document all the pedagogical experiences and also the arising experiment itself. this is the way to build professional and scientific knowledge during supervised teaching practices.
URI: http://hdl.handle.net/10174/35368
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Educacao_Pre_Escolar_e_Ensino_do_1_Ciclo_do_Ensino_Basico-Alexandra_Jacob_Caeiro_Alcantara.pdf4.7 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois