Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/35361

Title: Análise das perceções sobre a motivação e satisfação dos professores após a mudança de escola – ”O caso do ensino secundário em São Tomé e Príncipe”
Authors: Santos, Didier Castelo da David Diogo dos
Advisors: Oliveira, Maria de Fátima Jorge
Keywords: Motivação no Trabalho
Satisfação no Trabalho
Transferência de Professores
Perceções dos Professores
São Tomé e Príncipe
Motivation at work
Job satisfaction
Teacher transfer
Teachers’ perceptions
São Tomé and Príncipe
Issue Date: 3-May-2023
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: A análise e apreciação das perceções sobre os níveis de motivação e satisfação dos professores é um tema insuficientemente abordado em São Tomé e Príncipe. Como forma de colmatar esta lacuna, para esta dissertação foi definido como objetivo geral, analisar as perceções sobre a motivação e satisfação dos professores após a mudança de Escola, através de uma abordagem metodológica mista, qualitativa e quantitativa. Foi utilizado o método do Estudo de Caso, tendo tido como instrumentos de recolha de dados, a análise documental, o inquérito por questionário e um guião de entrevista semiestruturada. Da análise às informações recolhidas através do estudo de caso no Ensino Secundário em São Tomé e Príncipe, entendemos que o processo de transferência dos professores entre escolas do País é um processo muito sensível em que a tutela da Pasta da Educação negligencia certos aspetos como a motivação e a satisfação dos professores transferidos; Abstract: Analysis of Perceptions on Teachers' Motivation and Satisfaction After Changing Schools – “The Case of Secondary Education in São Tomé and Príncipe” The analysis and assessment of perceptions about the levels of motivation and satisfaction of teachers is a theme that is insufficiently addressed in São Tomé and Príncipe. As a way of filling this gap, the general objective of this dissertation was to analyze the perceptions of teachers' motivation and satisfaction after changing schools, through a mixed, qualitative and quantitative methodological approach. The Case Study method was used, with document analysis, questionnaire survey and a semi-structured interview guide as data collection instruments. From the analysis of the information collected through the case study in Secondary Education in São Tomé and Príncipe, we understand that the process of transferring teachers between schools in the country is a very sensitive process in which the Education Ministry neglects certain aspects such as motivation and satisfaction of transferred professors.
URI: http://hdl.handle.net/10174/35361
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Gestao_Recursos_Humanos-Didier_Castelo_da_David_Diogo_dos_Santos.pdf1.47 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois