| 
                
             | 
            
            
            
            
            
                
                
  
    
    
        
            
                
                Please use this identifier to cite or link to this item:
                http://hdl.handle.net/10174/35359
             | 
         
     
     
    
    
| Title:  | Gestão pela qualidade total e objetivos de desenvolvimento sustentável nas instituições de ensino superior portuguesas: contributo do programa Erasmus+ no âmbito do International Credit Mobility |  
| Authors:  | Nogueiro, Teresa Paula Ramalho Serra Bugalho |  
| Advisors:  | Saraiva, Margarida Oliveira, Maria de Fátima Jorge |  
| Keywords:  | Gestão pela Qualidade Total Objetivos de Desenvolvimento Sustentável Sustentabilidade Fatores Críticos de Sucesso Instituições de Ensino Superior Programa Erasmus+ International Credit Mobility Internacionalização Total Quality Management Sustainable Development Goals Sustainability Critical Success  Factors Higher Education Institutions Erasmus+ Programme International Credit Mobility Internationalisation |  
| Issue Date:  | 5-Jun-2023 |  
| Publisher:  | Universidade de Évora |  
| Abstract:  | A Gestão pela Qualidade Total ou Total Quality Management (TQM) e a Sustentabilidade, baseada nos 
Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS), são, atualmente, dimensões relevantes para a 
competitividade das Instituições de Ensino Superior. Adicionalmente, o Programa Erasmus+ contribui 
para essa competitividade, através das mobilidades no âmbito do International Credit Mobility (ICM).
Com este trabalho de investigação científica pretende-se avaliar a importância dos Fatores Críticos de 
Sucesso da TQM e da Sustentabilidade e o contributo para os Objetivos de Desenvolvimento 
Sustentável do Programa Erasmus+ e do ICM, no contexto das Instituições de Ensino Superior 
Portuguesas.
A opção metodológica foi essencialmente qualitativa, por meio de fontes documentais (secundárias), 
que incidiram sobre os Fatores Críticos de Sucesso da TQM e da Sustentabilidade, o Programa Erasmus+ 
e o ICM, o Times Higher Education Impact Ranking e a Internacionalização das Instituições de Ensino 
Superior. Posteriormente, optou-se por uma componente de tratamento de dados quantitativos, 
aplicada aos inquéritos por questionário, realizados pela Comissão Europeia.
Os resultados obtidos corroboram que o contributo do Programa Erasmus+, no âmbito do ICM, para as 
Instituições de Ensino Superior promove o (re)pensar dos processos de internacionalização, na 
perspetiva do Desenvolvimento Sustentável, através dos Fatores Críticos de Sucesso da TQM e da 
Sustentabilidade e dos 17 ODS. Para tal, propôs-se o modelo SuiT4ES, que integra essas dimensões, 
para a realidade portuguesa. Igualmente, se evidenciou que a mobilidade internacional no Ensino 
Superior, por meio do ICM, é uma dimensão-chave nos sistemas de Ensino Superior e nas redes de 
desenvolvimento e investigação, como fator contributivo para a competitividade e sustentabilidade 
das Instituições de Ensino Superior;     -   Abstract:
Total Quality Management and Sustainable Development Goals in Portuguese 
Higher Education Institutions: Contribution of the Erasmus+ Programme within the 
International Credit Mobility
Total Quality Management (TQM) and Sustainability, based on the Sustainable Development Goals 
(SDGs), are currently relevant dimensions for the competitiveness of Higher Education Institutions. 
Additionally, the Erasmus+ Programme contributes to this competitiveness, through mobilities under 
the International Credit Mobility (ICM).
This scientific research work aims to evaluate the importance of the Critical Success Factors of TQM 
and Sustainability and the contribution to the Sustainable Development Goals of the Erasmus+ 
Programme and the ICM, in the context of Portuguese Higher Education Institutions.
The methodological option was essentially qualitative, through documentary (secondary) sources, 
which focused on the Critical Success Factors of TQM and Sustainability, the Erasmus+ Programme and 
the ICM, the Times Higher Education Impact Ranking and the Internationalisation of Higher Education 
Institutions. Subsequently, it was decided to apply a quantitative data treatment component to the 
questionnaire surveys carried out by the European Commission.
The results obtained corroborate that the contribution of the Erasmus+ Programme, within the scope 
of the ICM, for Higher Education Institutions promotes the (re)thinking of internationalisation 
processes, in the perspective of Sustainable Development, through the Critical Success Factors of TQM 
and Sustainability and the 17 SDGs. To this end, the SuiT4ES model, which integrates these dimensions, 
was proposed for the Portuguese reality. Likewise, it was evidenced that international mobility in 
Higher Education, through the ICM, is a key dimension in Higher Education systems and in the 
development and research networks, as a contributing factor to the competitiveness and sustainability 
of Higher Education Institutions. |  
| URI:  | http://hdl.handle.net/10174/35359 |  
| Type:  | doctoralThesis |  
| Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
  |  
  
    
    
     
    
 
    
    
	
    Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated. 
                    
                      
                 |