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http://hdl.handle.net/10174/35064
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Title: | Effects of a high-intensity interval training program integrated in high-school physical education classes, on physical fitness, physical activity and motivation in adolescents |
Authors: | Bento, André Filipe Paulino da Silva |
Advisors: | Raimundo, Armando Carrasco Páez, Luis |
Keywords: | Adolescents Body composition Cardiorespiratory fitness Health Muscular fitness Adolescentes Composição corporal Aptidão cardiorrespiratória Saúde Aptidão muscular |
Issue Date: | 2-May-2023 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | This thesis aims to investigate whether 16 weeks of High-Intensity Interval Training
(HIIT) implemented in Physical Education classes (PEC), compared to 16 weeks of usual
PEC, can improve body composition (BC) and physical fitness (PF) in high-school
adolescents. A systematic review (Study 1) aimed to evaluate the utility of HIIT programs
integrated into PEC and concluded that HIIT is presented as a powerful stimulus on
cardiorespiratory fitness (CRF). HIIT in the school context has great potential in
improving PF and physical activity (PA) in adolescents. Study 2 details a protocol for a
randomized controlled trial examining the effect of HIIT in PEC. In Study 3 we aimed to
investigate the relationship between PA and health-related PF in adolescents and analyze
whether the associations of PA with BC in adolescents are mediated by PF or energy
intake (EI). These results suggest that PA of at least a moderate intensity is relevant to
BC and health-related PF in adolescents, regardless of the EI. Study 5 aimed to assess
whether PF had an indirect effect on exercise intensity (through motivation) and
concluded that the absence of an indirect effect suggested that high or low values of
motivation did not increase or decrease volitional high-intensity exercise. The idea that
public health gains will be greater if we help the least active become more active, or will
be higher if we help the least motivated become more motivated due to the lack of
sufficient motivation to participate in moderately intense exercise or PA, is being
challenged. Study 4 aims to investigate whether 16 weeks of HIIT implemented on PEC
can improve PF in high-school adolescents. Post-intervention measures revealed a
significant difference between groups in CRF, and girls from HIIT-G increased their CRF
with a significant difference between female groups and a medium to large effect size;
- Efeitos de um programa HIIT integrado nas AEF do ensino secundário, na CF, AF e motivação; RESUMO: Esta tese procurou investigar se 16 semanas de Treino Intervalado de Alta Intensidade
(HIIT) nas aulas de Educação Física (AEF), em comparação com as AEF habituais,
podem melhorar a composição corporal (CC) e a condição física (CF) dos adolescentes.
Uma revisão sistemática (Estudo 1) teve como objectivo avaliar a utilidade de programas
HIIT integrados nas AEF e concluiu que o HIIT se apresenta como um forte estímulo na
melhoria da aptidão cardiorrespiratória (ACR). O HIIT no contexto escolar tem grande
potencial na melhoria da CF e actividade física (AF) em adolescentes. O estudo 2 detalha
um protocolo para um estudo controlado randomizado examinando o efeito do HIIT nas
AEF. No Estudo 3, investigámos se a relação entre AF e CF relacionada com a saúde em
adolescentes e as associações da AF com a CC em adolescentes são mediadas pela CF ou
ingestão calórica (IC). Esses resultados sugerem que AF de intensidade pelo menos
moderada é relevante para CC e CF relacionada à saúde em adolescentes,
independentemente da IC. O estudo 5 teve como objetivo avaliar se a CF teve efeito
indireto na intensidade do exercício (através da motivação) e concluiu que a ausência de
efeito indireto sugere que valores altos ou baixos de motivação não aumentam ou
diminuem o exercício volitivo de alta intensidade. A ideia de que os ganhos em saúde
pública serão maiores se ajudarmos os menos activos a serem mais activos, ou se
ajudarmos os menos motivados a se motivarem devido à falta de motivação suficiente
para participar de exercícios de intensidade moderada ou AF, está sendo desafiada. O
estudo 4 procurou investigar se 16 semanas de HIIT implementado nas AEF podem
melhorar a CF em adolescentes do ensino secundário. Os resultados pós-intervenção
revelaram uma diferença significativa entre os grupos na ACR, potenciado pelas raparigas
do HIIT-G que aumentaram ACR com diferença significativa entre os grupos femininos. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/35064 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
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