Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/35064

Title: Effects of a high-intensity interval training program integrated in high-school physical education classes, on physical fitness, physical activity and motivation in adolescents
Authors: Bento, André Filipe Paulino da Silva
Advisors: Raimundo, Armando
Carrasco Páez, Luis
Keywords: Adolescents
Body composition
Cardiorespiratory fitness
Health
Muscular fitness
Adolescentes
Composição corporal
Aptidão cardiorrespiratória
Saúde
Aptidão muscular
Issue Date: 2-May-2023
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: This thesis aims to investigate whether 16 weeks of High-Intensity Interval Training (HIIT) implemented in Physical Education classes (PEC), compared to 16 weeks of usual PEC, can improve body composition (BC) and physical fitness (PF) in high-school adolescents. A systematic review (Study 1) aimed to evaluate the utility of HIIT programs integrated into PEC and concluded that HIIT is presented as a powerful stimulus on cardiorespiratory fitness (CRF). HIIT in the school context has great potential in improving PF and physical activity (PA) in adolescents. Study 2 details a protocol for a randomized controlled trial examining the effect of HIIT in PEC. In Study 3 we aimed to investigate the relationship between PA and health-related PF in adolescents and analyze whether the associations of PA with BC in adolescents are mediated by PF or energy intake (EI). These results suggest that PA of at least a moderate intensity is relevant to BC and health-related PF in adolescents, regardless of the EI. Study 5 aimed to assess whether PF had an indirect effect on exercise intensity (through motivation) and concluded that the absence of an indirect effect suggested that high or low values of motivation did not increase or decrease volitional high-intensity exercise. The idea that public health gains will be greater if we help the least active become more active, or will be higher if we help the least motivated become more motivated due to the lack of sufficient motivation to participate in moderately intense exercise or PA, is being challenged. Study 4 aims to investigate whether 16 weeks of HIIT implemented on PEC can improve PF in high-school adolescents. Post-intervention measures revealed a significant difference between groups in CRF, and girls from HIIT-G increased their CRF with a significant difference between female groups and a medium to large effect size; - Efeitos de um programa HIIT integrado nas AEF do ensino secundário, na CF, AF e motivação; RESUMO: Esta tese procurou investigar se 16 semanas de Treino Intervalado de Alta Intensidade (HIIT) nas aulas de Educação Física (AEF), em comparação com as AEF habituais, podem melhorar a composição corporal (CC) e a condição física (CF) dos adolescentes. Uma revisão sistemática (Estudo 1) teve como objectivo avaliar a utilidade de programas HIIT integrados nas AEF e concluiu que o HIIT se apresenta como um forte estímulo na melhoria da aptidão cardiorrespiratória (ACR). O HIIT no contexto escolar tem grande potencial na melhoria da CF e actividade física (AF) em adolescentes. O estudo 2 detalha um protocolo para um estudo controlado randomizado examinando o efeito do HIIT nas AEF. No Estudo 3, investigámos se a relação entre AF e CF relacionada com a saúde em adolescentes e as associações da AF com a CC em adolescentes são mediadas pela CF ou ingestão calórica (IC). Esses resultados sugerem que AF de intensidade pelo menos moderada é relevante para CC e CF relacionada à saúde em adolescentes, independentemente da IC. O estudo 5 teve como objetivo avaliar se a CF teve efeito indireto na intensidade do exercício (através da motivação) e concluiu que a ausência de efeito indireto sugere que valores altos ou baixos de motivação não aumentam ou diminuem o exercício volitivo de alta intensidade. A ideia de que os ganhos em saúde pública serão maiores se ajudarmos os menos activos a serem mais activos, ou se ajudarmos os menos motivados a se motivarem devido à falta de motivação suficiente para participar de exercícios de intensidade moderada ou AF, está sendo desafiada. O estudo 4 procurou investigar se 16 semanas de HIIT implementado nas AEF podem melhorar a CF em adolescentes do ensino secundário. Os resultados pós-intervenção revelaram uma diferença significativa entre os grupos na ACR, potenciado pelas raparigas do HIIT-G que aumentaram ACR com diferença significativa entre os grupos femininos.
URI: http://hdl.handle.net/10174/35064
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

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