Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/34998

Title: A influência da pandemia e do confinamento em famílias com crianças com necessidades especiais
Authors: Pestana, Ana Cristina Andrade
Advisors: Pires, Heldemerina
Keywords: Famílias
Crianças
Intervenção Precoce
Atraso do Desenvolvimento
Pandemia
Confinamento
Families
Children
Early intervention
Development Delay
Pandemic
Lockdown
Issue Date: 21-Apr-2023
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente estudo pretende compreender de que forma a situação pandémica COVID-19 poderá ter influenciado as dinâmicas familiares de famílias com crianças com atrasos do desenvolvimento (AD). Participaram no estudo 9 famílias com crianças com idades compreendidas entre os 0 e os 6 anos de ambos os sexos, inseridas numa equipa local de Intervenção Precoce (IP) do Alentejo. Para a concretização do estudo foi necessária a elaboração de um guião de entrevista semiestruturada. As verbalizações das participantes foram analisadas com recurso a analise de conteúdo. Os resultados demonstram que os confinamentos tiveram alguma influência no dia-a-dia das famílias, ocorrendo mudanças nas suas rotinas devido às medidas de restrição à transmissão de COVID-19. As famílias também tiveram de lidar com as dificuldades sentidas pelas crianças como o fecho das creches e jardins de infância, ter que passar mais tempo em casa e adaptar-se à nova modalidade dos apoios fornecidos pela IP. Em algumas famílias os confinamentos permitiram a ocorrência de melhorias nas dinâmicas familiares; The influence of the pandemic and confinement on families with children with special needs Abstract: The present study aims to understand how the COVID-19 pandemic situation may have influenced the family dynamics of families with children with developmental delays. The study included 9 families with children aged between 0 and 6 years of both sexes, included in a local Early Intervention team in Alentejo. To carry out the study, it was necessary to prepare a semi-structured interview guide. The participants' verbalizations were analyzed using content analysis. The results show that the confinements had some influence on the daily lives of families, with changes in their routines occurring due to the measures to restrict the transmission of COVID-19. Families also had to deal with the difficulties experienced by children, such as the closing of crèches and kindergartens, having to spend more time at home and adapting to the new type of support provided by IP. In some families, confinement allowed for improvements in family dynamics.
URI: http://hdl.handle.net/10174/34998
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

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