Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/34997
|
Title: | Participar para Incluir - Uma experiência em creche e jardim de infância |
Authors: | Pinto, Filipa Alexandra Melgueira |
Advisors: | Artur, Ana |
Keywords: | Investigação-ação Creche Jardim de Infância Inclusão Participação das crianças Active-research Pre-school Education Kindergarten Inclusion Child participation |
Issue Date: | 13-Apr-2023 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Este relatório surge no âmbito do Mestrado em Educação Pré-Escolar e apresenta o resultado do desenvolvimento de um projeto de investigação-ação centrado na Prática de Ensino Supervisionado em Educação Pré-Escolar e Creche. Este estudo focou-se na temática da promoção da inclusão, tendo como principal objetivo compreender como promover a inclusão das crianças através da sua participação na vida do grupo. Como instrumentos de recolha de dados utilizámos a observação participante para produção de notas de campo; reflexões semanais e planificações semanais e diárias. Esta investigação permitiu compreender como se podem desenvolver práticas pedagógicas mais inclusivas através da criação de oportunidades educativas que promovam a participação de todas as crianças independentemente das suas capacidades; Abstract:
Participate to Include- A Daycare and Kindergarten Experience
This report is part of the Master´s Degree in Pre-School Education and presents the result of the development of an active research project focused on the Supervised Teaching Practice in Pre-school Education and Kindergarten. This study focused on the theme of promoting inclusion, with the main objective of understanding how to promote the inclusion of children through their participation in a group’s life. As instruments of data collection, we used participant observation for the production of field notes; weekly reflections and weekly and daily planning. This research allowed the perception of how to develop more inclusive pedagogical practices by creating educational opportunities that promote the participation of all children regardless of their abilities. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/34997 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|