Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/34987

Title: A comunicação interna organizacional como instrumento de qualidade: o caso do setor de Enoturismo do Alentejo
Authors: Fialho, Carolina Branquinho
Advisors: Saraiva, Margarida
Keywords: Comunicação Interna
Eficácia
Qualidade
Enoturismo
Alentejo
Internal Communication
Efficiency
Quality
Wine Tourism
Alentejo
Issue Date: 28-Jan-2021
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Para que uma organização seja considerada de excelência é necessário que vários elementos estejam interligados, como é o caso da qualidade da sua comunicação interna, pois é através de uma comunicação eficaz que se pode alcançar os objetivos, assim como, a própria qualidade organizacional. O presente estudo tem como objetivo principal analisar a Comunicação Interna como instrumento de qualidade, aplicada no setor de Enoturismo, através de um inquérito por questionário, junto de 54 trabalhadores ativos do setor do Enoturismo. Sendo o sector do Enoturismo, um setor cada vez mais em destaque e de interesse social, cultural e económico, os resultados obtidos revelaram que nas organizações de Enoturismo, em geral, a comunicação entre os trabalhadores e superiores hierárquicos dos vários departamentos é satisfatória e que importância dada à comunicação interna promove a qualidade dos serviços prestados; - Internal Organizational Communication as a Quality Instrument: The Case of the Alentejo Wine Tourism Sector Abstract: For an organization to be considered to be of excellence it is necessary that several elements are interconnected, as is the case of the quality of its internal communication, as it is through effective communication that the objectives can be achieved, as well as the organizational quality itself. The main objective of this study is to analyze Internal Communication as a quality instrument, applied in the wine tourism sector, through a questionnaire survey, among 54 active wine tourism workers. As the wine tourism sector is an increasingly prominent and of social, cultural and economic interest, the results obtained revealed that in wine tourism organizations, in general, communication between workers and hierarchical superiors in the various departments is satisfactory and that importance given to internal communication promotes the quality of the services provided.
URI: http://hdl.handle.net/10174/34987
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Gestao_Recursos_Humanos-Carolina_Branquinho_Fialho.pdf5.4 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois