|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/34870
|
Title: | Efeitos de uma intervenção psicomotora em fatores psicomotores, na atenção e na perceção de competência e aceitação social, em crianças de idade pré-escolar |
Authors: | Loureiro, Catarina Pereira |
Advisors: | Almeida, Gabriela |
Keywords: | Psicomotricidade Lúdico Relaxação Pré-escolar Prevenção Psychomotricity Play Relaxation Preschool Prevention |
Issue Date: | 30-Jan-2023 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Objetivo: Verificar efeitos de uma intervenção psicomotora preventiva, em crianças do préescolar
em fatores psicomotores, na atenção e inibição, na perceção da competência e aceitação social.
Metodologia: A amostra foi composta por 38 crianças entre os 5 e 6 anos, divididas por dois grupos.
O grupo experimental (GE) realizou uma intervenção mediada pelo brincar e mediadores artísticos, de
modo a induzir relaxação. O grupo de comparação manteve a rotina habitual. A intervenção foi de 9
semanas, com 20 sessões de 50’ cada. Foram avaliados: tónus de fundo e ação, equilíbrio dinâmico e
estático, esquema e noção corporal, capacidade de inibição, autoperceção da competência pessoal e
aceitação social. Resultados: Análise comparativa intragrupal demonstrou melhorias significativas no
GE após a intervenção: tónus de fundo (p=0.001), tónus de ação (p<0.001), equilíbrio dinâmico
(p<0.001), equilíbrio estático (p<0.001), esquema e noção corporal (p<0.001), capacidade de inibição
(p<0.001). Conclusão: Os efeitos positivos alcançados parecem sugerir que a intervenção foi relevante
para o desenvolvimento motor das crianças do GE; Abstract:
Effects of a psychomotor intervention on psychomotor factors, attention and perceived
competence and social acceptance in preschool children
Objective: Verify the effects of a preventive psychomotor intervention in preschool children on
psychomotor factors, attention and perception of competence and social acceptance. Methodology: The
sample consisted of 38 children aged 5 and 6 years, divided into two groups. The study group (SG)
performed an intervention mediated by play and artistic mediators to induce relaxation. The comparison
group maintained their usual routine. The intervention lasted 9 weeks with 20 sessions of 50 minutes
each. The variables evaluated were the following: tonus, dynamic and static balance, body awareness,
inhibition capacity, self-perceived competence, and social acceptance. Results: The intragroup
comparative analysis showed significant improvements for the SG pos intervention in the variables:
residual Tonus (p=0.001), muscle tonus (p<0.001), dynamic balance (p<0.001), static balance
(p<0.001), body awareness (p<0.001) and inhibition capacity (p<0.001). Conclusion: The positive
effects achieved seem to suggest that the intervention was relevant for the motor development of the
children from SG. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/34870 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|