|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/34756
|
Title: | A avaliação da qualidade da formação na relação com o desempenho profissional dos recursos humanos: o caso do setor hoteleiro na região Alentejo |
Authors: | Caraça, Ana Isabel Teixeira |
Advisors: | Saraiva, Margarida |
Keywords: | Avaliação da Qualidade da Formação Critérios de Avaliação Desempenho Profissional Desempenho Profissional Recursos Humanos Evaluation Criteria Evaluation of Training Quality Hospitality Human Resources Professional Performance |
Issue Date: | 18-Jan-2023 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A avaliação da qualidade da formação profissional surge como um investimento estratégico de aumento da produtividade empresarial, razão pela qual, o presente estudo, objetiva averiguar a qualidade da formação profissional que é oferecida aos Recursos Humanos (RH) no setor hoteleiro da região Alentejo; de modo a compreender, se contribui para a alteração do comportamento e desempenho profissional, baseando-se no Modelo de Avaliação da Formação de Kirkpatrick de 1953.
A metodologia de investigação quantitativa adotada, serve-se de uma análise estatística descritiva dos dados, com recurso à aplicação de inquéritos por questionário online, junto de uma amostra geral de 105 indivíduos (trabalhadores hoteleiros na região Alentejo, podendo estes serem 'Gestores de RH' e/ou 'Colaboradores').
Conclui-se, que a elevada qualidade da formação profissional assume uma importância estratégica, decisiva ao nível do desenvolvimento empresarial no setor hoteleiro da região Alentejo. Ademais, reconhece-se a necessidade de existirem avaliações periódicas sobre do impacto da formações. Em último, a melhoria do desempenho profissional dos RH surge como um importante contributo; - The Evaluation of Training Quality in relation to the Professional Performance of Human Resources: The case of the hotel sector in the Alentejo Region
Abstract:
The evaluation of the quality of professional training emerges as a strategic investment to increase business productivity, which is why this study aims to investigate the quality of professional training offered to Human Resources (HR) in the hotel sector in the Alentejo region; in order to understand whether it contributes to changing professional behaviour and performance, based on Kirkpatrick's Training Evaluation Model of 1953.
The quantitative research methodology adopted is based on a descriptive statistical analysis of the data, using online questionnaire surveys to a general sample of 105 respondents (hotel workers in the Alentejo region, who may be 'HR Managers' and/or 'Employees').
It is concluded that the high quality of professional training is of strategic importance, decisive for business development in the hotel sector in the Alentejo region. Furthermore, it is recognized that there is a need for periodic evaluations of the impact of training. Finally, the improvement of HR professional performance emerges as an important contribution. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/34756 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|