|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/32437
|
Title: | Efeitos de uma intervenção psicomotora na competência motora de crianças em idade pré-escolar |
Authors: | Cruz, Ana Rita Vieira |
Advisors: | Almeida, Gabriela Veiga, Guida Marmeleira, José |
Keywords: | Habilidades motoras Intervenção corpo-mente Psicomotricidade Espaço exterior Educação pré-escolar Motor skills Body-mind intervention Psychomotricity Outdoor space Preschool education |
Issue Date: | 13-Jul-2022 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Contextualização: A idade pré-escolar é um período marcado pela aquisição e melhoria das habilidades motoras fundamentais, e a diversidade de vivências e de contextos contribui para o desenvolvimento das crianças. O espaço exterior oferece oportunidades de exploração destas habilidades promovendo o desenvolvimento, a saúde e o bem-estar. Objetivo: Este estudo teve como objetivo analisar os efeitos de uma intervenção psicomotora nas habilidades motoras fundamentais de crianças de idade pré-escolar. Metodologia: A amostra foi composta por 50 crianças de idade pré-escolar (média= 66.4 meses). Um grupo de 25 crianças participou no programa de intervenção psicomotora OUT-to-IN que envolveu sessões bissemanais ao ar livre durante 10 semanas. Um grupo similar de 25 crianças não participou no programa, mantendo as rotinas habituais. A intervenção seguiu uma abordagem corpo-mente, integrando atividades de jogo de exercício, relaxação lúdica e simbolização. A competência motora foi avaliada pelo Test of Gross Motor Development (2nd edition) no início e no final da intervenção. A recolha de dados deste estudo foi realizada após um período de confinamento resultado da pandemia COVID-19. Resultados: Os resultados das comparações inter- e intra-grupo, mostraram que a intervenção teve efeitos positivos no subteste de locomoção, e em específico nas habilidades de corrida, pé-coxinho, deslocamento lateral, drible com uma mão e agarrar. A comparação dos grupos no momento pós-intervenção revelou que a intervenção teve um efeito médio no subteste de locomoção. Conclusão: As intervenções integrativas (mente-corpo) podem contribuir para o desenvolvimento da competência motora de crianças de idade pré-escolar; Effects of a psychomotor intervention on the motor competence of pre-school children
Abstract:
Background: In preschool age, a period of acquisition and improvement of the fundamental motor skills, and the diversity of experiences and contexts contributes to the development of children. Outer space offers opportunities to explore these skills promoting development, health, and well-being. Objective: This study aimed to analyze the effects of a psychomotor intervention on the fundamental motor skills of preschool children. Methodology: The sample consisted of 50 preschool-age children (average age = 66.4 months). A group of 25 children participated in the OUT-to-IN psychomotor intervention program which involved biweekly outdoor sessions for 10 weeks. A similar group of 25 children did not participate in the program, maintaining the usual routines. The intervention followed a mind-body approach, integrating exercise game activities, playful relaxation, and symbolization. Motor competence was evaluated by the Test of Gross Motor Development (2nd edition) at the beginning and end of the intervention. Data collection for this study was carried out after a period of confinement resulting from the COVID-19 pandemic. Results: The results of the inter- and intra-group comparisons showed that the intervention had positive effects on the locomotion subtest, and specifically on running, hopping, lateral displacement, one-handed dribbling and catching skills. Comparison of the groups at the post-intervention moment showed that the intervention had a medium effect on the locomotion subtest. Conclusion: The integrative interventions (mind-body) can contribute to the development of motor competence in preschool children. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/32437 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|