Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/32387

Title: Fatores e atitudes que infuenciam a realização da logística inversa. O caso dos consumidores portugueses
Authors: Minto, Ariadne Cristina
Advisors: Silvério, M
Keywords: Logística Inversa
Reciclagem
Comportamento do consumidor
Segmentação
Reverse Logistics
Recycling
Consumer Behaviour
Segmentation
Issue Date: 14-Jun-2022
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Considerando que muitas empresas começaram a adotar a Logística Inversa (LI) como estratégia, o comportamento do consumidor passou a ser uma condicionante. O objectivo desta investigação consiste em identificar os fatores e atitudes que influenciam o consumidor a praticar a LI, mais especificamente a reciclagem. O estudo é desenvolvido com recurso a fontes secundárias e à aplicação de um questionário a residentes em Portugal. Os dados resultantes do estudo foram analisados com recurso à estatística descritiva e às análises fatorial, clusters e discriminante. Como resultados identificaram-se quatro factores que influenciam o consumidor a realizar a LI: atitudes, normas e habilidades pessoais de reciclagem; inconvenientes; satisfação com o serviço prestado; e conhecimento sobre o assunto. Foram ainda identificados três tipos de consumidores distintos: estimuláveis; desengajados; embaixadores; Factors and attitudes influencing the implementation of reverse logistics. The case of portuguese consumers. Abstract: Considering that many companies have begun to adopt Reverse Logistics (LI) as a strategy, consumer behaviour has become a conditioning factor. The aim of this research is to identify the factors and attitudes that influence the consumer to practice LI, more specifically recycling. The study is developed using secondary sources and the application of a questionnaire to residents in Portugal. The data resulting from the study were analysed using descriptive statistics and factor, cluster and discriminant analysis. As results were identified four factors that influence the consumer to perform LI: attitudes, norms and personal recycling skills; inconvenience; satisfaction with the service provided; and knowledge on the subject. Three distinct consumer types were also identified: stimulable; disengaged; ambassadors.
URI: http://hdl.handle.net/10174/32387
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

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