|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/32098
|
Title: | Tema "Fim do Caso" de Dolores Duran (1930-1959), um início do scat singing brasileiro |
Authors: | Souza, Camila Maria Silva de |
Advisors: | Lopes, Eduardo |
Keywords: | Canto popular Semiótica da canção Improvisação vocal Scat singing Dolores Duran Popular singing Singing semiology Vocal improvisation Vocal technique Scat singing Dolores Duran |
Issue Date: | 13-Apr-2022 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O presente estudo tem como objetivo analisar a performance vocal de Dolores Duran (1930-1959) em
sua composição “Fim de Caso”, registrada em 1959 pela gravadora Odeon. Este fonograma destaca-se
por conter traços de pioneirismo no hibridismo e fricção de musicalidades como o samba canção, a
bossa nova e o jazz. Acreditamos ter sido Dolores Duran a primeira cantora brasileira a registrar um
fonograma com a presença de tais aspectos na canção popular do Brasil. Para contextualizar tal análise,
esta investigação observa de que maneira a chegada e influência do jazz se estabeleceu no âmbito da
canção brasileira, bem como conta sobre a vida e a obra de Dolores Duran, que se destaca por seu
pioneirismo também como compositora. Em “Fim de Caso”, ela não apenas registra seu único scat em
um tema brasileiro, como ressignifica a linguagem do improviso vocal de sua geração em diante.
Ademais, faz-se menção de outras gravações e fonogramas em que se ouve Dolores a improvisar, ainda
que seja em “Fim de caso” e na mistura realizada pela cantora neste fonograma que se atém o cerne
deste trabalho; "Fim de Caso", by Dolores Duran (1930-1959), a beginning of Brazilian scat singing - ABSTRACT: The present study aims to analyze the vocal behavior of Dolores Duran (1930-1959) in her composition
“Fim de Caso”, released in 1959 by Odeon records. This phonogram stands out for having traces of
pioneerism in hybridity and friction of musicalities such as samba, bossa nova and jazz. We believe that
Dolores was the first Brazilian singer to record a phonogram with such aspects in the Brazilian Popular
Music. In order to contextualize this analysis, this research meant to elicit how the arrival and influence
of jazz was established within the scope of Brazilian music, as well as an account of Dolores' life and
work, which stood out due to her pioneer spirit as a composer. In “Fim de Caso”, Dolores Duran did not
simply register her only scat in a Brazilian theme, but also re-signified the language of vocal
improvisation from her generation onwards. Furthermore, other recordings from the singer were
mentioned in order to present different illustrations of the same hybrid approach, although “Fim de
Caso” is the focus of the present work. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/32098 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|