Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/32090

Title: Caminhar na(em) relação: práticas terapêuticas em saúde mental. Um"Aide-Mémoire" para o psicomotricista
Authors: Moreira, Rafaela
Advisors: Almeida, Gabriela
Santos, Maria da Graça
Keywords: Psicomotricidade
Terapia psicomotora
Aliança terapêutica
Entrevistas
Reflexão
Psychomotricity
Psychomotor therapy
Therapeutic alliance
Interviews
Reflections
Issue Date: 25-Mar-2022
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: No início do século XX, evidenciou-se a influência da relação terapeuta-cliente no sucesso das intervenções psicoterapêuticas. Reconhecendo a necessidade de começar a desbravar caminho na relação em terapia psicomotora, compreendendo o impacto que a relação terapeuta-cliente exerce nas intervenções psicoterapêuticas, e hipotetizando que o mesmo se pode verificar na terapia psicomotora, este estudo toma como suporte o longo historial de trabalho da Psicoterapia. A presente dissertação objetiva estudar e compreender a relação que se estabelece em terapia psicomotora, a partir da perspetiva do psicomotricista, com vista a disponibilizar ferramentas que possam ser utilizadas pelos psicomotricistas na sua prática profissional. Realizou-se um estudo, de natureza qualitativa, que implicou a realização de entrevistas a psicomotricistas (n=21) com experiência em saúde mental. Os dados recolhidos foram analisados através da metodologia de análise de conteúdo. Os resultados evidenciaram a existência específica de fatores de influência para o perfil relacional do psicomotricista e para o desenvolvimento da relação em terapia psicomotora, assim como alguns indicadores do evoluir da relação em terapia psicomotora, e algumas práticas de (re)ajustamento da relação em terapia psicomotora. Com base nos resultados e na fundamentação teórica, construiu-se um aide-mémoire que se propõe como um instrumento de reflexão e ajuda à prática relacional do psicomotricista; Building the Relationship: Therapeutic Practices in Mental Health. An "Aide-Mémoire" for the Psychomotricist Abstract: In the early 20th century, the influence of the therapist-client relationship on the success of psychotherapeutic interventions became evident. Recognizing the need to start breaking new ground in the psychomotor therapy relationship, understanding the impact that the therapist-client relationship has on psychotherapeutic interventions, and hypothesizing that the same may be true in psychomotor therapy, this study takes as its support the long history of psychotherapy work. This dissertation aims to study and understand the relationship established in psychomotor therapy, from the psychomotor therapist's perspective, in order to provide tools that can be used by psychomotor therapists in their professional practice. A qualitative study was carried out, involving interviews with psychomotor therapists (n=21) with experience in mental health. The data collected was analyzed using content analysis methodology. The results showed the existence of specific influence factors on the psychomotor therapist's relational profile and on the development of the relationship in psychomotor therapy, as well as some indicators of the evolution of the relationship in psychomotor therapy, and some practices of (re)adjustment of the relationship in psychomotor therapy. Based on the results and the theoretical foundation, an aide-mémoire was built, which is proposed as a tool for reflection and help for the psychomotor therapist's relational practice.
URI: http://hdl.handle.net/10174/32090
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Psicomotricida-Rafaela_Moreira.pdf4.43 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois