Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/31710

Title: A metamorfose do ator – Investigação baseada nas metodologias de Constantin Stanislavski e Bertolt Brecht
Authors: Castanheira, Carla Isabel Parreira Chora Carvalho
Advisors: Pereira, Paulo Alves
Keywords: Ator
Metamorfose
Stanislawski
Brecht
Actor
Metamorphosis
Stanislawski
Brecht
Issue Date: 23-Feb-2022
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Pela sua capacidade de adaptação e transformação, o trabalho do ator é, na minha opinião, um processo teatral caracterizado por várias fases - desde a construção de personagem à interpretação da mesma – e, por isso, o elemento central no exame crítico da cena teatral. A presente dissertação tem como principal objetivo investigar a fim de perceber a que meios/técnicas o ator recorre no seu processo de construção de personagem e como as metodologias utilizadas por quem o dirige influenciam o resultado do seu trabalho. Nesta minha pesquisa laboratorial, que consistia numa comparação de metodologias onde o foco foi todo o processo criativo desencadeado pelos atores, priorizarei as metodologias desenvolvidas por Constantin Stanislavski e Bertolt Brecht. Entendo que tanto um como outro trouxeram contributos decisivos para o desenvolvimento do trabalho do ator e influenciaram igualmente as várias linhas e escolas no âmbito do pensamento e realização teatrais. Interessou-me analisar as suas diferenças metodológicas e perceber como cada um dos métodos desenvolvidos por cada um destes pensadores de teatro acabam por influenciar e determinar o processo criativo do ator. Para além da análise comparativa, relativa à receção que cada uma das metodologias encontrou junto de teatrólogos de renome, pretendi - com base no texto de Henrik Ibsen “A Casa de bonecas” - construir um laboratório de experimentação e investigação, no qual foram utilizadas as duas metodologias, numa estratégia comparativa, na construção cénica. Numa altura em que a encenação adquire o valor de obra de arte, este estudo desenvolve o conceito de metamorfose do ator em personagem, valorizando/destacando todo o seu trabalho; ABSTRACT: Ator’s metamorphosis – Research based on Constantin Stanislawski and Bertolt Brecht’s methodologies - Due to his ability to adapt and transform, the actor's work is, in my opinion, a theatrical process characterized by several moments – from the construction of the character to its interpretation – and, therefore, it is the central element in the critical examination of the theatrical scene. The main objective of this dissertation is to investigate, to understand which means/techniques the actor uses in the process of character construction and how the methodologies used by those who direct him influence the result of his work. In this laboratory research, which consisted in a comparison of methodologies where the focus was on the entire creative process triggered by the actors, I will prioritize the methodologies developed by Constantin Stanislavski and Bertolt Brecht. From my point of view, they have both brought decisive contributions to the development of the actor's work and they have also influenced the various lines and schools in the scope of theatrical thinking and performance. I was interested in analysing their methodological differences and in understanding how each of the methods developed by each of these theatre thinkers end up influencing and determining the actor's creative process. Apart from the comparative analysis, regarding the reception by renowned playwrights of each of these methodologies, I intended – based on the text by Henrik Ibsen "The Dolls House" – to build an experimentation and research laboratory, in which the two methodologies were used, in a comparative strategy, in the scenic construction. At a time when staging acquires the value of a work of art, this study develops the concept of metamorphosis from actor into character, valuing/highlighting all his work.
URI: http://hdl.handle.net/10174/31710
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Teatro_Ator_Encenador-Carla_Isabel_Castanheira.pdf955.65 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois