Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/31062

Title: Equitação Terapêutica e Hipoterapia em necessidades educativas: um estudo nas regiões do Alentejo e do Algarve
Authors: Assis, Catarina Vieira
Advisors: Santos, Maria da Graça
Keywords: Terapia assistida por cavalos
Necessidades de saúde especiais
Equipa multidisciplinar
Papel do(a) psicólogo(a)
Horse-assisted therapy
Special health needs
Multidisciplinary team
Role of the psychologist
Issue Date: 21-May-2021
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente estudo pretende caracterizar e compreender as práticas e os efeitos da equitação terapêutica e hipoterapia nas regiões do Alentejo e Algarve, através do olhar dos técnicos envolvidos nas mesmas. É um estudo que, paralelamente, visa contribuir para a melhor compreensão dos conceitos utilizados em Portugal, em consonância com os utilizados pelas organizações de referência a nível mundial. E pretende ainda contribuir para o conhecimento empírico no âmbito desta área. Foram realizadas vinte e sete entrevistas semiestruturadas a técnicos de áreas variadas com experiência nestas intervenções, com idades compreendidas entre os vinte e dois e os sessenta e quatro anos. As entrevistas foram transcritas e, posteriormente, analisadas através da análise de conteúdo. Os resultados indicam que a interação do cavalo com indivíduos com necessidades educativas especiais é benéfica a vários níveis, contribuindo para a melhoria da qualidade de vida e do bem-estar destes indivíduos; Therapeutic Riding and Hippotherapy in educational needs: a study in the regions of Alentejo and Algarve ABSTRACT: This study aims to characterize and understand the practices and effects of therapeutic riding and hippotherapy in the regions of Alentejo and Algarve, through the eyes of the technicians involved in these practices. It is a study that, at the same time, aims to contribute to a better understanding of the concepts used in Portugal, in line with those used by those that are considered as a world reference associations. And it also intends to contribute to the empirical knowledge within this area. Twenty-seven semi-structured interviews were applied to technicians from varied areas with interventions experience, aged between twenty-two and sixty-four years. The statements were transcribed and subsequently analysed through content analysis. The results indicate that an interaction between the horse and individuals with special educational needs is beneficial at several levels, contributing to an improvement in the quality of life and well-being of these individuals.
URI: http://hdl.handle.net/10174/31062
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Psicologia_da_Educacao-Catarina_Vieira_Assis.pdf2.67 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois