Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/31059

Title: Advertising design: the unappealing nature of digital & printed advertising design in Jordan
Authors: Musa, Moh'd Jamil Moh'd
Advisors: Ruivo, Maria Inês de Castro Martins Secca
Keywords: Advertising
Graphic design
Visual culture
Cmmunication
Design Gráfico
Cultura Visual
Comunicação
Issue Date: 26-Oct-2021
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: This Thesis focuses on the analysis of the situation of the Jordanian advertising industry, with regard to the way it is perceived by the local public. The identification of problems related to the effectiveness and quality of Jordanian advertising is a reality perceived at different levels, namely that can be verified either on social networks by professionals and academics in the area and the target audience, as well as articles and other specialized communications. This issue, therefore, constitutes the central theme of the investigation, which questions, investigates, analyzes and summarizes the reasons that lead the Jordanian people not to identify themselves with the advertising material produced locally, at the same time that it has as reference other ads from other cultures and countries, whether neighbouring Arab countries or from around the world. Thus, a review of the literature on the subject is carried out, considering its current state of the art in advertising itself, and the domain in which it operates. The main research questions focus on what are the reasons that cause dissatisfaction of the local public with current advertising, reflecting and pointing proposals that contribute to these problems can be solved. The aim of the research is to create the basis for a local advertising culture that raises the quality of Jordanian advertising for more engaging, creative and empathic experiences. In this universe, several obstacles were defined and categorized as cultural, cognitive, environmental and educational. The process that this thesis followed to answer this question, involves the development of a social action of a pedagogical nature, promoting tools of awareness, analysis and responsive diagnosis of advertising activity, aimed at practitioners of advertising communication in Jordan, in order to introduce a critical analysis criterion that takes into account visual and conceptual strategies, with regard to Jordanian cultural specificities. The research methodology is mixed qualitative, non-interventionist at first, dedicated to literature review, analysis of case studies or indirect observation, and, secondly, interventionist, namely through the use of surveys, interviews, active observation, involved in the project component validation process. It is concluded that presenting sufficient knowledge about the practice of advertising design, combined with critical thinking and the definition of Jordanian cultural boundaries, constitutes a determining point for raising the quality of local advertising; RESUMO: Design de publicidade: a natureza desagradável do design de publi- cidade digital e impressa na Jordânia A presente Tese tem como foco a análise da situação da indústria publicitária jordaniana, no que diz respeito à forma como a mesma é percebida pelo público local. A identificação de problemas relacionados com a eficácia e com a qualidade da publicidade jordaniana é uma realidade percepcionada em diferentes níveis, nomeadamente passível de ser verificada quer em redes sociais por parte de profissionais e acadêmicos da área e do público a que se destina, assim como em artigos e outras comunicações especializadas. Essa problemática, constituise assim o tema central da investigação, a qual questiona, investiga, analisa e sintetiza sobre os motivos que levam o povo jordaniano a não se identificar com o material publicitário produzido localmente, ao mesmo tempo que tem como referência outros anúncios de outras culturas e países, sejam países árabes vizinhos ou de todo o mundo. É, desse modo, realizada uma revisão da literatura sobre o tema, considerando o seu atual estado da arte da publicidade em si, e do domínio em que a mesma opera. As principais questões da investigação incidem sobre quais são os motivos que causam a insatisfação do público local com a publicidade vigente, refletindo e apontando propostas que contribuam para que esses problemas possam ser resolvidos. O objetivo da pesquisa é criar a base de uma cultura publicitária local que eleve a qualidade da publicidade jordaniana para experiências mais envolventes, criativas e empáticas. Nesse universo, vários obstáculos foram definidos e categorizados como culturais, cognitivos, ambientais e educacionais. O processo que esta tese seguiu para responder a esta questão, passa pelo desenvolvimento de uma ação social de carácter pedagógico, promotora de ferramentas de sensibilização, análise e diagnóstico responsivo da atividade publicitária, dirigida a praticantes do design publicitário na Jordânia, a fim de lhes introduzir um critério de análise crítica que leva em consideração estratégias visuais e conceituais, no que diz respeito às especificidades culturais jordanianas. A metodologia da investigação é qualitativa mista, não intervencionista num primeiro momento dedicado à revisão da literatura, análise de casos de estudo ou observação indireta, e, num segundo momento, intervencionista, nomeadamente por recurso a aplicação de inquéritos, entrevistas, observação ativa, implicados no processo de validação da componente de projeto. Conclui-se que apresentar conhecimento suficiente sobre a prática do design publicitário, combinado com o pensamento crítico e a definição das fronteiras culturais jordanianas, constitui um ponto determinante para a elevação da qualidade da publicidade local.
URI: http://hdl.handle.net/10174/31059
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

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