|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/31059
|
Title: | Advertising design: the unappealing nature of digital & printed advertising design in Jordan |
Authors: | Musa, Moh'd Jamil Moh'd |
Advisors: | Ruivo, Maria Inês de Castro Martins Secca |
Keywords: | Advertising Graphic design Visual culture Cmmunication Design Gráfico Cultura Visual Comunicação |
Issue Date: | 26-Oct-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | This Thesis focuses on the analysis of the situation of the Jordanian
advertising industry, with regard to the way it is perceived by the local public. The
identification of problems related to the effectiveness and quality of Jordanian
advertising is a reality perceived at different levels, namely that can be verified
either on social networks by professionals and academics in the area and the target
audience, as well as articles and other specialized communications. This issue,
therefore, constitutes the central theme of the investigation, which questions,
investigates, analyzes and summarizes the reasons that lead the Jordanian people
not to identify themselves with the advertising material produced locally, at the
same time that it has as reference other ads from other cultures and countries,
whether neighbouring Arab countries or from around the world. Thus, a review of
the literature on the subject is carried out, considering its current state of the art in
advertising itself, and the domain in which it operates.
The main research questions focus on what are the reasons that cause
dissatisfaction of the local public with current advertising, reflecting and pointing
proposals that contribute to these problems can be solved. The aim of the research
is to create the basis for a local advertising culture that raises the quality of Jordanian advertising for more engaging, creative and empathic experiences. In this
universe, several obstacles were defined and categorized as cultural, cognitive,
environmental and educational. The process that this thesis followed to answer this
question, involves the development of a social action of a pedagogical nature,
promoting tools of awareness, analysis and responsive diagnosis of advertising activity, aimed at practitioners of advertising communication in Jordan, in order to
introduce a critical analysis criterion that takes into account visual and conceptual
strategies, with regard to Jordanian cultural specificities. The research methodology
is mixed qualitative, non-interventionist at first, dedicated to literature review,
analysis of case studies or indirect observation, and, secondly, interventionist,
namely through the use of surveys, interviews, active observation, involved in the
project component validation process. It is concluded that presenting sufficient knowledge about the practice of advertising design, combined with critical thinking
and the definition of Jordanian cultural boundaries, constitutes a determining point
for raising the quality of local advertising;
RESUMO: Design de publicidade: a natureza desagradável do design de publi-
cidade digital e impressa na Jordânia
A presente Tese tem como foco a análise da situação da indústria publicitária
jordaniana, no que diz respeito à forma como a mesma é percebida pelo público
local. A identificação de problemas relacionados com a eficácia e com a qualidade
da publicidade jordaniana é uma realidade percepcionada em diferentes níveis,
nomeadamente passível de ser verificada quer em redes sociais por parte de
profissionais e acadêmicos da área e do público a que se destina, assim como em
artigos e outras comunicações especializadas. Essa problemática, constituise assim
o tema central da investigação, a qual questiona, investiga, analisa e sintetiza sobre
os motivos que levam o povo jordaniano a não se identificar com o material
publicitário produzido localmente, ao mesmo tempo que tem como referência
outros anúncios de outras culturas e países, sejam países árabes vizinhos ou de
todo o mundo. É, desse modo, realizada uma revisão da literatura sobre o tema,
considerando o seu atual estado da arte da publicidade em si, e do domínio em que
a mesma opera.
As principais questões da investigação incidem sobre quais são os motivos
que causam a insatisfação do público local com a publicidade vigente, refletindo e
apontando propostas que contribuam para que esses problemas possam ser
resolvidos. O objetivo da pesquisa é criar a base de uma cultura publicitária local
que eleve a qualidade da publicidade jordaniana para experiências mais
envolventes, criativas e empáticas. Nesse universo, vários obstáculos foram
definidos e categorizados como culturais, cognitivos, ambientais e educacionais. O
processo que esta tese seguiu para responder a esta questão, passa pelo
desenvolvimento de uma ação social de carácter pedagógico, promotora de
ferramentas de sensibilização, análise e diagnóstico responsivo da atividade
publicitária, dirigida a praticantes do design publicitário na Jordânia, a fim de lhes
introduzir um critério de análise crítica que leva em consideração estratégias visuais e conceituais, no que diz respeito às especificidades culturais jordanianas. A
metodologia da investigação é qualitativa mista, não intervencionista num primeiro
momento dedicado à revisão da literatura, análise de casos de estudo ou
observação indireta, e, num segundo momento, intervencionista, nomeadamente
por recurso a aplicação de inquéritos, entrevistas, observação ativa, implicados no
processo de validação da componente de projeto. Conclui-se que apresentar
conhecimento suficiente sobre a prática do design publicitário, combinado com o
pensamento crítico e a definição das fronteiras culturais jordanianas, constitui um
ponto determinante para a elevação da qualidade da publicidade local. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/31059 |
Type: | doctoralThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|