Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/30770

Title: Capacidades e dificuldades (SDQ) dos/as alunos/as de cursos profissionais em função de variáveis sociodemográficas
Authors: Pequito, Susana da Conceição Cheles
Advisors: Pires, Heldemerina Samutelela
Keywords: Cursos profissionais
Relacionamentos
Comportamentos pró-sociais
Dificuldades
Professional courses
Relationships
Prosocial behaviors
Difficulties
Issue Date: 26-Nov-2021
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente estudo tem como objetivo investigar capacidades e dificuldades (SDQ) dos/as alunos/as de cursos profissionais em função de variáveis sociodemográficas (idade, género, reprovações e escolaridade da/o mãe/pai). Participaram 139 alunos/as, com idades compreendidas entre os 15 e os 18 anos a frequentar 10º, 11º e 12ºano. Os resultados evidenciam um ligeiro défice nas capacidades e as maiores dificuldades apresentam-se ao nível dos problemas comportamento e no relacionamento com colegas, no entanto, a hiperatividade apresenta valores que devem ser alvo de atenção. A variável reprovações revela-se significativa para a diminuição das capacidades e para o aumento das dificuldades identificadas. Uma menor escolaridade da mãe está associada a um menor comportamento pró-social e a um aumento da hiperatividade; Skills and difficulties (SDQ) of students in professional courses as a function of sociodemographic variables ABSTRACT: This study aims to investigate the abilities and difficulties (SDQ) of students in professional courses as a function of sociodemographic variables (age, gender, failure and education of the mother/father). A number of 139 students participated, aged between 15 and 18 years old attending 10th, 11th and 12th grade. The results show a slight deficit in skills and the greatest difficulties are at the level of behavior problems and in relationships with colleagues, however, hyperactivity presents values that should be addressed. The variable failure proves to be significant for the decrease of abilities and for the increase of the identified difficulties. Lower maternal education is associated with lower prosocial behavior and increased hyperactivity.
URI: http://hdl.handle.net/10174/30770
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Psicologia_da_Educacao-Susana_da_Conceicao_Cheles_Pequito.pdf1.09 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois