Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/30764
|
Title: | O processo de transição de uma criança do jardim de infância para o ensino básico - um estudo de caso |
Authors: | Ferreira, Paula Cristina Almeida da Luz Bessa |
Advisors: | Artur, Ana |
Keywords: | Transição Pré-Escolar 1º Ciclo do Ensino Básico Teoria da Atividade Inclusão Transition Preschool 1st Cycle of Basic Education Activity Theory Inclusion |
Issue Date: | 21-Dec-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A transição entre ciclos é um fator considerado de extrema importância no sucesso educativo e a forma como é vivenciada terá consideráveis impactos em transições futuras ao longo do percurso escolar das crianças.
Este estudo procurou compreender como é operacionalizado o processo de transição de uma criança, com relatório técnico pedagógico, do Jardim de Infância para o 1º Ciclo do Ensino Básico. Para tal utilizámos como design de investigação, o estudo de caso, centrado no con-texto educativo da criança que transitou para o 1º Ciclo do Ensino Básico no ano letivo 2020/2021. Nele participaram os profissionais que assumiram diferentes papéis neste pro-cesso de transição realizado à luz do DL 54/2018, assim como a família.
Atendendo aos objetivos do estudo achámos interessante utilizar o referencial teórico da Teoria da Atividade e os seguintes instrumentos de recolha de dados: análise documental (documentos formais da ELI e da EMAEI, legislação DL 281/2009 e DL 54/2018) e entrevista aos participantes.
Os resultados indicam que este estudo ao refletir a natureza colaborativa das ações desen-volvidas pelos participantes pode ter interesse no que respeita à compreensão do processo de transição ao nível do envolvimento, participação e articulação entre família e profissio-nais para que a transição entre os dois ciclos decorra de forma tranquila; The Process of a Child's Transition from Kindergarten to Elementary School - a case study
ABSTRACT:
The transition between cycles is considered an extremely important factor in educational success and the way in which it is experienced will have considerable impacts on future transitions along the children's school trajectory.
This study sought to understand how a child's transition process is operationalized, with a technical pedagogical report, from Kindergarten to the 1st Cycle of Basic Education. For this purpose, we used the case study as a research design, centered on the educational context of the child who moved to the 1st Cycle of Basic Education in the 2020/2021 school year. It was attended by professionals who took on different roles in this transition process carried out in the light of DL 54/2018, as well as the family.
Given the objectives of the study, we found it interesting to use the theoretical framework of Activity Theory and the following data collection instruments: document analysis (formal documents from ELI and EMAEI, legislation DL 281/2009 and DL 54/2018) and interview with participants .
The results indicate that this study, reflecting the collaborative nature of the actions developed by the participants, may be of interest in terms of understanding the transition process at the level of involvement, participation and articulation between family and professionals so that the transition between two cycles runs smoothly. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/30764 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|