Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/30146

Title: Estratégias de aprendizagem da programação na educação básica e secundária: um estudo exploratório com recurso ao método de "pair programming"
Authors: Rosado, Nuno Fernando Franco
Advisors: Ramos, José Luís Pires
Keywords: Programação em Pares
Scratch
Pensamento Computacional
Ensino Básico
Pair Programming
Scratch
Computational thinking
Basic Education
Issue Date: 9-Jan-2020
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório surge no âmbito da Prática de Ensino Supervisionada do curso de Mestrado em Ensino de Informática da Universidade de Évora e foi realizado na escola Secundária/3 Rainha Santa Isabel. A programação continua a ser vista como algo complexo e inatingível para a maioria das pessoas. Além disso, os docentes têm evidenciado algumas dificuldades no ensino da mesma, devido à escolha incorreta do método de ensino e à falta de capacidade para integrar os conceitos do pensamento computacional na sua planificação. No que concerne à investigação quase experimental, foi possível observar que a Programação por Pares aparentemente não tem impacto na confiança, na satisfação e no valor social atribuído nos alunos participantes. Por outro lado, em relação ao conhecimento do conteúdo, os resultados parecem mais animadores devido a um conjunto de fatores que não foi possível controlar, e por isso, colocamos naturalmente algumas reservas; Learning strategies of programming in primary and secondary education: An exploratory study using the method of "pair programming" Abstract: This report comes as a result of the Supervised Teaching Practice, a part of the Masters course of Computer Science Teaching from Évora University, at Secondary School/3 Rainha Santa Isabel, Estremoz. Programming is still seen as something complex and unattainable by most people. Besides, teachers have also shown some difficulties in teaching programming, due to an incorrect choice of teaching methods and lack of ability to integrate the concepts of computational thinking in their teaching plans. As far as this almost experimental investigation is concerned, it was possible to observe that Peer Programming has no visible impact in the confidence, satisfaction and social value of participating students. On the other hand, the results about the knowledge of the contents seem more encouraging due to a set of factors impossible to control, and that is why we have some reservations about them.
URI: http://hdl.handle.net/10174/30146
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Ensino_de_Informática-Nuno_Fernando_Franco_Rosado-Estratégias_de_aprendizagem_da_programação....pdf4.42 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois