Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/29958
|
Title: | A Regulação da prática pedagógica no jardim de infância: um processo de autosupervisão |
Authors: | Mancha, Marisa da Conceição Rosado |
Advisors: | Artur, Ana |
Keywords: | Autosupervisão Regulação da prática pedagógica Reflexão escrita Desenvolvimento profissional Self-supervision Regency of pedagogical practice Written reflection Professional development |
Issue Date: | 20-May-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O estudo a que se reporta esta dissertação, procura compreender de que modo o educador de infância pode regular a sua prática através de uma reflexão critica e aprofundada sobre a mesma. Deste objetivo central foram traçados pontos que conduziram aos seguintes objetivos específicos: a utilização da escrita reflexiva para intencionalizar a ação educativa na perspetiva da reflexão sobre e para a ação; o desenvolvimento de práticas de autosupervisão para regulação da prática pedagógica no jardim de infância e consequentemente contribuir para o desenvolvimento profissional do educador de infância; contribuir para a utilização mais consciente do modelo pedagógico que inspira a prática pedagógica e por último conhecer o ponto de vista das crianças sobre a prática pedagógica desenvolvida no contexto.
Desta forma, na revisão bibliográfica foram explorados os conceitos de autosupervisão, de professor reflexivo, de reflexão sobre a prática pedagógica de forma a promover a regulação da prática e consequentemente contribuir para o desenvolvimento profissional do educador.
O contexto do estudo foi numa sala de jardim de infância inspirada na pedagogia do Movimento da Escola Moderna (MEM), seguiu a modalidade de investigação-ação e como instrumentos de recolha de dados foram utilizados, a observação participante; notas de campo; o Perfil de utilização do MEM e entrevistas a crianças.
Os resultados obtidos apontam que o educador pode regular a prática pedagógica através da reflexão critica quando é possível o desenvolvimento de práticas de autosupervisão desenvolvidas no seu contexto de sala; The Regulation of pedagogical practice in kindergarten: a process of self-supervision
Abstract:
The study to which the dissertation is reported, seeks to understand how the childhood educator can regulate his practice through a critical and in-depth reflection on it. From this central objective, points were drawn that led to the following specific objectives: the use of reflexive writing to intentionalize the educational action in the perspective of reflection on and for action; the development of self-supervision practices to regulate pedagogical practice in kindergarten and consequently contribute to the professional development of the childhood educator; contribute to the more conscious use of the pedagogical model that inspires pedagogical practice and finally know the point of view of children about the pedagogical practice developed in the context.
Thus, the bibliographic review explored the concepts of self-supervision, of reflective teacher, of reflection on pedagogical practice in order to promote the regulation of practice and consequently contribute to the professional development of the educator.
The context of the study was in a kindergarten room inspired by the pedagogy of the Modern School Movement (MEM), followed the modality of action research and as instruments for data collection were used, participant observation; field notes; the Profile of use of mem and interviews with children.
The results obtained indicate that the educator can regulate pedagogical practice through critical reflection when it is possible to develop self-supervisory practices developed in his/her classroom context. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/29958 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|