Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/29942
|
Title: | Experimental creative practice at the piano: a case study |
Authors: | Miguel, Mariana da Silva |
Advisors: | Telles, Ana |
Keywords: | Sound exploration Extended techniques Experimental music Prepared piano Creativity Exploração sonora Técnicas estendidas Música experimental Piano preparado Criatividade |
Issue Date: | 30-Apr-2021 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | This document focuses on the development of an artistic practice-based research project focused on
active experimentation and the development of creativity at the piano. The experimentation process
relies on the exploration of extended and prepared piano techniques, which are described throughout
the text, as well as on the use of electronics. The creative process involves the composition of a musical
piece (Become One) inspired mainly by Music for 18 Musicians, by Steve Reich, its structure,
instrumentation and compositional processes. The purpose of this project is to reflect on the work of
authors such as Dewey (1934), Shockley (2018), Vaes (2009) and Mayas (2019), and relate it to the
documentation of these processes, hence fostering future creative and experimental practices in
other performers; Prática criativa experimental ao piano: um estudo de caso
Resumo:
O presente documento foca-se no desenvolvimento de um projecto de investigação artística baseado
na experimentação e no desenvolvimento da criatividade ao piano. O processo de experimentação
está centrado na exploração de técnicas expandidas e de piano preparado, descritas ao longo do texto,
assim como na utilização de electrónica. O processo criativo envolve a composição de uma obra
musical (Become One), inspirada maioriatiamente em Música para 18 Músicos de Steve Reich, a sua
estrutura, instrumentação e processos de composição. O propósito deste projecto centra-se na
reflexão do trabalho de autores como Dewey (1934), Shockley (2018), Vaes (2019) e Mayas (2019),
relacionando-a com a documentação dos processos criativo e de experimentação, promovendo a
replicação de práticas idênticas por parte de outros instrumentistas. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/29942 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|