Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/29674

Title: Prática de ensino supervisionada em educação pré-escolar e ensino do 1º ciclo do ensino básico: práticas de cidadania para a sustentabilidade ambiental
Authors: Silva, Carolina Isabel Ferreira da
Advisors: Folque, Maria da Assunção
Keywords: Educação de Infância
Ambiente
Sustentabilidade
Cidadania
Educaction
Childhood Education
Environment
Sustainability
Citizenship
Issue Date: 23-Feb-2021
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente relatório da investigação-ação desenvolvida na Prática de Ensino Supervisionada em contexto de Pré-Escolar e 1.º ciclo do ensino básico (CEB), tem como objetivo principal compreender de que forma as iniciativas de cidadania podem contribuir para uma mudança de práticas, de atitudes e saberes por parte das crianças de educação pré-escolar e do 1.º CEB, com vista à sustentabilidade ambiental. O quadro conceptual utilizado centra-se nos conceitos de Sustentabilidade e Desenvolvimento Sustentável enquadrados na Educação para a Sustentabilidade Ambiental, tendo em conta os documentos curriculares em vigor e discutindo opções pedagógicas. A metodologia de Investigação-ação permitiu dar resposta aos objetivos definidos, utilizando diversas técnicas de produção de dados (observação participante, notas de campo, reflexões, registos fotográficos, áudio e vídeo; conversas com crianças; Escala ERS-SDEC (Siraj-Blatchford, Mogharreban, & Park, 2016). Este trabalho permite compreender de que modo a Sustentabilidade Ambiental pode ser enquadrada no quotidiano das crianças e nas suas aprendizagens curriculares; Supervised Teaching Practice in Pre-school Education and Primary School Teaching: Citizenship Practices towards Environmental Sustainability. ABSTRACT: The action-research report developed in Supervised Teaching Practice in the context of Pre-school and primary school education, has as main objective to understand how citizenship initiatives can contribute to a change in practices , attitudes and knowledge on the part of children in pre-school education and primary school education, in terms of environmental sustainability. The conceptual framework used focuses on the concepts of Sustainability and Sustainable Development framed in Education for Environmental Sustainability, taking into account the current curriculum documents and discussing pedagogical options. The Action-Research methodology allowed us to respond to the defined objectives, using various techniques of data production (participant observation, field notes, reflections, photographic records, audio and video; conversations with children; ERS-SDEC scale (Siraj-Blatchford, Mogharreban, & Park, 2016). This work allows us to understand how Environmental Sustainability can be framed in the daily lives of children and in their curricular learning.
URI: http://hdl.handle.net/10174/29674
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Educacao_Pre_escolar_e_Ensino_do_1_Ciclo_do_Ensino_Basico-Carolina_Isabel_Ferreira_da_Silva.pdf2.8 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois