Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/29266

Title: O nascimento prematuro: contributos do EESMO na preparação pré-natal e na transição para a parentalidade
Authors: Santana, Ana Paula Canelas
Advisors: Barros, Maria da Luz Ferreira
Keywords: Parentalidade
Nascimento prematuro
Recém-nascido prematuro
Enfermeiro Obstetra
Parenting
Premature birth
Infant
Premature
Nurse Midwives
Issue Date: 2-Feb-2021
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Com este projeto pretendeu-se contribuir para o desenvolvimento e aperfeiçoamento da intervenção do Enfermeiro Especialista em Saúde Materna e Obstetrícia, no processo de cuidar da mulher/família aquando do nascimento prematuro. Tornar-se mãe e pai gera uma fase de transição no ciclo familiar e o casal ambiciona a vinda de um filho perfeito. Porém, a prematuridade vem dissolver as fantasias e os desejos. Assim, o momento de transição para a parentalidade de um casal com um filho prematuro exige um cuidar específico e personalizado. Com o estudo qualitativo aqui realizado concluiu-se que os enfermeiros têm o dever de conhecer, na sua singularidade, a família de quem cuidam, atuando em parceria de forma a responder eficazmente às necessidades da mesma, conferindo-lhes informações e conhecimentos de modo a facilitar e a capacitá-los para o processo de transição para a parentalidade, começando a estimulação das competências parentais ainda durante a gravidez; ABSTRACT This project aimed to contribute to the development and improvement of the midwife intervention, in the process of caring for the woman / family at the time of premature birth. Becoming a mother and father creates a transition phase in the family cycle and the couple aspires to have a perfect child. However, prematurity comes to dissolve fantasies and desires. Thus, the moment of transition to the parenting of a couple with a premature child requires specific and personalized care. With the qualitative study conducted here, it was concluded that midwives have a duty to know, in their singularity, the family they care for, acting in partnership in order to respond effectively to their needs, providing them with information and knowledge in order to facilitate and qualify them for the transition to parenting, beginning the stimulation of parenting skills even during pregnancy.
URI: http://hdl.handle.net/10174/29266
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Enfermagem_de_Saude_Materna_e_Obstetrica-Ana_Paula_Canelas_Santana.pdf10.91 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois