Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/29132

Title: Análise da prontidão para a escrita em crianças do pré-escolar, na região de Setúbal
Authors: Carvalho, Sara Martins
Advisors: Batalha, Ana Rita do Amaral Cabrita Matias
Sousa, João Paulo Brites de
Keywords: Pré-escolar
Pré-escrita
Competências grafomotoras
Avaliação da prontidão para a escrita
Processo e produto
Preschool
Pre-handwriting
Graphomotor skills
Assessment of readiness for handwriting
Process and product
Issue Date: 7-Jan-2021
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: As competências grafomotoras que se desenvolvem no período pré-escolar, relacionam-se com o sucesso escolar a curto e a longo prazo. O presente estudo teve como objetivo avaliar a criança, do último ano do pré-escolar, nas competências de produto e processo da prontidão para a escrita. Participaram no estudo 106 crianças, entre os 5 e 6 anos de idade. Recorreu-se a instrumentos de avaliação específicos, para avaliar e relacionar variáveis de produto: preferência manual, tipo de pega, esquema corporal, desempenho motor, visuomotor e atenção; variáveis de processo: número de segmentos, tempo de reação, duração e pressão. Procurou-se analisar o tipo de pega com a pressão. Observaram-se relações entre o desempenho visuomotor com o esquema corporal e atenção. Não foram encontradas relações entre o tipo de pega com o desempenho visuomotor e a pressão. Foi possível ainda caraterizar variáveis de processo. Concluiu-se, então, que poderá ser recomendável a avaliação das variáveis de produto e processo aquando da avaliação da prontidão para a escrita; Handwriting readiness analysis in preschool children on Setúbal’s region Abstract: The graphomotor skills that develop in the preschool period are related to short- and long-term school success. The present study aimed to evaluate a child, in the last year of preschool, in the product and process skills of readiness for handwriting. 106 children participated, between 5 and 6 years old. Specific assessment instruments were used to evaluate and relate product variables: preference manual, type of grasp, body scheme, motor performance, visuomotor and attention; process variables: number of segments, reaction time, duration, and pressure. We aimed to analyze the type of grasp with pressure. Relations between visuomotor performance and body schema and attention were observed. No relations was found between the type of grasp with visuomotor performance and pressure. It was also possible to characterize process variables. Therefore, we concluded that the product and process variables would be recommended in the assessment of readiness for handwriting.
URI: http://hdl.handle.net/10174/29132
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Psicomotricidade-Sara_Martins_Carvalho.pdf1.24 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois