Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/28730

Title: O violino no repertório a solo e música de câmara de Fernando Lopes-Graça: estudos de técnica e de interpretação
Authors: Donkova, Lilia Evguenieva
Advisors: Sá, Vanda de
Keywords: Fernando Lopes-Graça
Violino; Estudos de técnica; Interpretação; Música de câmara
Violino
Estudos de técnica
Interpretação
Música de câmara
Fernando Lopes-Graça
Violin
Technique
Interpretation
Chamber music
Issue Date: 16-Sep-2019
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O estudo aqui apresentado pretende analisar os problemas de técnica instrumental e de interpretação do violino no repertório a solo e música de câmara do compositor Fernando Lopes-Graça (1906-1994). Tenciona também proporcionar dados analíticos, assim como sugerir métodos de estudo e formas de preparação para a execução das obras. A investigação enquadrará no conjunto do repertório para violino, um estudo sistemático de quatro obras que levantam problemas diferenciados: Sonatina Nº1 para violino e piano; Canto de Amor e de Morte para quarteto de arcos e piano; Esponsais para violino solo; Adagio doloroso e Fantasia para violino e piano. Este estudo pretende também contribuir para uma afirmação no cânone de composições que consideramos enriquecer a visão que temos da obra daquele que é um dos mais emblemáticos compositores do panorama musical e cultural português; Abstract: The violin in the solo and chamber music repertoire of Fernando Lopes-Graça: studies of technique and interpretation This study intends to analyse issues of interpretation and instrumental technique in the repertoire for solo violin and chamber music by (Portuguese) composer Fernando Lopes-Graça (19061994). It also seeks to provide analytical data as well as suggest practice methods for the preparation and performance of these works. The research is based on a systematic study of four pieces representing different kinds of issues: Sonatina Nº1 for violin and piano; Canto de Amor e de Morte (Song of Love and Death) for string quartet and piano; Esponsais (Betrothal) for solo violin; Adagio doloroso e Fantasia for violin and piano. A further aim is to reinforce the importance of these pieces in the canon of works which we consider enrich the view we have of the compositions of one of the most important composers of the Portuguese musical and cultural panorama.
URI: http://hdl.handle.net/10174/28730
Type: doctoralThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Doutoramento

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Doutoramento-Musica_e_Musicologia-Lilia_Evguenieva_Donkova.pdf37.66 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois