Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/28659
|
Title: | O ensino informal e não-formal de música: metodologia e práticas pedagógicas para o ensino informal e não-formal de música percussiva |
Authors: | Carvalho, Letícia Sandra Araújo |
Advisors: | Bezelga, Isabel Maria Lopes, Eduardo |
Keywords: | Educação informal Educação não-formal Ensino de música Ensino de música percussiva Informal education Non-formal education Music teaching Percussive music teaching |
Issue Date: | 25-Nov-2020 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O tema desta dissertação versa sobre o ensino informal e não formal de música. Este
trabalho aborda o uso de metodologias informais e os ambientes não formais para o
ensino de música percussiva. Foi realizada uma reflexão crítica baseada na Revisão de
Literatura sobre o tema e uma abordagem metodológica qualitativa que permitiu a
identificação de autores que abordam as temáticas a cerca das metodologias e dos
materiais pedagógicos musicais, que tendem a contribuir no processo de ensinoaprendizagem
de música. O objetivo foi valorizar as práticas musicais e percussivas
transmitidas informalmente nos espaços não formais. A pertinência do tema justifica-se
devido à experiência da autora como professora de música em escolas públicas no Brasil
e em ONGs Brasil / Portugal. Conclui-se, ao fim da pesquisa, que são muitos os materiais
pedagógicos que podem ser adotados para o ensino de música, como sejam: objetos
alternativos; instrumentos tradicionais ou adaptados e até mesmo o corpo. Ressalta-se
ainda a importância dos ambientes não formais que promovem atividades pedagógicas
musicais; Informal and Non-Formal Teaching of Music: Methodology and Pedagogical Practices
for Informal and Non-Formal Teaching of Percussive Music
ABSTRACT:
The theme of this dissertation is about informal and non-formal music education. This
work addresses the use of informal methodologies and non-formal environments for
teaching percussive music. A critical reflection was carried out based on the Literature
Review on the topic and a qualitative methodological approach that allowed the
identification of authors who approach the themes around musical methodologies and
pedagogical materials, which tend to contribute to the music teaching-learning process.
The objective was to value musical and percussive practices transmitted informally in
non-formal spaces. The pertinence of the theme is justified due to the author's experience
as a music teacher in public schools in Brazil and in NGOs in Brazil / Portugal. It is
concluded, at the end of the research, that there are many pedagogical materials that can
be adopted for teaching music, such as: alternative objects; traditional or adapted
instruments and even the body itself. It is also emphasized the importance of non-formal
environments that promote musical pedagogical activities. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/28659 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|