Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/28656
|
Title: | Relatório de prática de ensino supervisionada realizada no Conservatório de Música de Loulé - Francisco Rosado - O Contributo de Alan Dawson para o ensino da bateria |
Authors: | Freitas, Rui Filipe Veiga de |
Advisors: | Lopes, Eduardo |
Keywords: | Música Bateria Jazz Ensino de Música Music Drums Jazz Music Teaching |
Issue Date: | 25-Nov-2020 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | O relatório de prática de ensino supervisionada diz respeito ao percurso durante o estágio
realizado no Conservatório de Música de Loulé, com alunos de percussão, no ano letivo 2019/2020,
explorando-se as características do contexto de ensino, alunos e metodologias pedagógicas utilizadas.
O trabalho de investigação compreende a exploração dos contributos de Alan Dawson para o
ensino da bateria, que deixou um legado com fortes influências pedagógicas neste ensino, pautado
por metodologias inovadoras numa época exponencial para este instrumento. Pretende-se demonstrar
a importância do autor, avaliando os métodos da sua autoria e refletindo sobre os que ainda são
utilizados ou não, através da resposta de oito professores de bateria. A maioria reconhece e utiliza as
suas técnicas, ainda que não as associe diretamente ao autor. A razão mais apontada é a falta de
conhecimento.
Desta maneira, demonstram-se as influências pedagógicas de Dawson, verificando a sua
utilização no ensino; ABSTRACT: Supervised teaching practice report held at the Loulé Music Conservatory
– Francisco Rosado – The Alan Dawson contribution to drum teaching
The present report concerns the internship that took place at the Loulé Music Conservatory
with percussion students, in 2019/2020 with a reflection about supervised teaching practice with a
detailed characterization of the Conservatory, students and practice of the assisted classes.
The research work is an exploration of the Alan Dawson pedagogy for drum students. This
drummer left a legacy with strong pedagogical influences on drums teaching, guided by innovative
methodologies. The main goal is to demonstrate the importance of Dawson for the drum practice,
evaluating which methods are still used in drums teachers’ lessons. 8 teachers were interviewed, and
the most of it recognizes Dawson’s work, use his techniques even didn’t know that he was the original
developer of the techniques. The most point reason to not use some techniques is the lack of
knowledge.
It is demonstrated the pedagogical influence of Dawson in drum educational practice. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/28656 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|