Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/28656

Title: Relatório de prática de ensino supervisionada realizada no Conservatório de Música de Loulé - Francisco Rosado - O Contributo de Alan Dawson para o ensino da bateria
Authors: Freitas, Rui Filipe Veiga de
Advisors: Lopes, Eduardo
Keywords: Música
Bateria
Jazz
Ensino de Música
Music
Drums
Jazz
Music Teaching
Issue Date: 25-Nov-2020
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O relatório de prática de ensino supervisionada diz respeito ao percurso durante o estágio realizado no Conservatório de Música de Loulé, com alunos de percussão, no ano letivo 2019/2020, explorando-se as características do contexto de ensino, alunos e metodologias pedagógicas utilizadas. O trabalho de investigação compreende a exploração dos contributos de Alan Dawson para o ensino da bateria, que deixou um legado com fortes influências pedagógicas neste ensino, pautado por metodologias inovadoras numa época exponencial para este instrumento. Pretende-se demonstrar a importância do autor, avaliando os métodos da sua autoria e refletindo sobre os que ainda são utilizados ou não, através da resposta de oito professores de bateria. A maioria reconhece e utiliza as suas técnicas, ainda que não as associe diretamente ao autor. A razão mais apontada é a falta de conhecimento. Desta maneira, demonstram-se as influências pedagógicas de Dawson, verificando a sua utilização no ensino; ABSTRACT: Supervised teaching practice report held at the Loulé Music Conservatory – Francisco Rosado – The Alan Dawson contribution to drum teaching The present report concerns the internship that took place at the Loulé Music Conservatory with percussion students, in 2019/2020 with a reflection about supervised teaching practice with a detailed characterization of the Conservatory, students and practice of the assisted classes. The research work is an exploration of the Alan Dawson pedagogy for drum students. This drummer left a legacy with strong pedagogical influences on drums teaching, guided by innovative methodologies. The main goal is to demonstrate the importance of Dawson for the drum practice, evaluating which methods are still used in drums teachers’ lessons. 8 teachers were interviewed, and the most of it recognizes Dawson’s work, use his techniques even didn’t know that he was the original developer of the techniques. The most point reason to not use some techniques is the lack of knowledge. It is demonstrated the pedagogical influence of Dawson in drum educational practice.
URI: http://hdl.handle.net/10174/28656
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Ensino_de_Musica-Rui_Filipe_Veiga_de_Freitas.pdf2.14 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois