Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/27921

Title: Efeito da idade relativa nos níveis de atividade física e de aptidão física em crianças e jovens portugueses
Authors: Quintas, Ana Rita de Oliveira
Advisors: Folgado, Hugo Miguel Cardinho Alexandre
Raimundo, Armando Manuel Mendonça
Keywords: Data de Nascimento
Escola
Educação Física
Avaliação Física
Seleção
Date of Birth
School
Physical Education
Physical Assessment
Selection
Issue Date: 14-May-2020
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Objetivo: Analisar o efeito da idade relativa nos níveis de aptidão física e atividade física em crianças e jovens portugueses, de ambos os géneros e com idades compreendidas entre os 10 e os 18 anos. Metodologia: A amostra foi composta por dados recolhidos a 2584 alunos em 2007 e a 885 alunos em 2017, que realizaram avaliação da composição corporal (peso, altura e perímetro da cintura) e testes de aptidão física pertencentes ao Fitescola (Teste de Vaivém, Abdominais, Flexões de braços, Senta e Alcança). Desses alunos, 319 foram avaliados no que respeita à atividade física diária, 248 alunos em 2007 e 71 alunos em 2017, através de acelerometria ActiGraph, GT1M e ActiGraph wGT3X-BT). Os dados foram separados em quatro grupos de idade (10-12, 12-14; 14-16; 16-18 anos), e ainda separados por clusters para obtenção de dois grupos distintos (maior aptidão física e menor aptidão física). Resultados: Apesar de a distribuição por trimestres de nascimento não revelar diferenças na aptidão física e atividade física da nossa amostra, o agrupamento dos participantes por nível de aptidão física, demonstrou uma maior concentração de alunos nascidos no início do ano de seleção no grupo com melhores resultados de aptidão física, e maior percentagem de alunos nascidos perto do final do ano no grupo com menores resultados de aptidão física. Conclusão: O EIR é identificado neste grupo de crianças e jovens, mas apenas quando existe um processo de agrupamento de alunos em função do seu nível de aptidão física. Este resultado sublinha a importância dos processos de seleção/avaliação no EIR; “Effect of relative age on levels of physical activity and physical fitness in Portuguese children and young people” ABSTRACT: Objetive: To analyze the effect of relative age on the levels of physical fitness and physical activity in Portuguese children and young people, of both genders and aged between 10 and 18 years. Methodology: The sample consisted of data collected from 2584 students in 2007 and 885 students in 2017, who underwent body composition assessment (weight, height and waist circumference) and physical fitness tests belonging to Fitescola (Shuttle Test, Abdominals , Push-ups, Sit and Reach). Of these students, 319 were evaluated in terms of daily physical activity, 248 students in 2007 and 71 students in 2017, using accelerometry (ActiGraph, GT1M and ActiGraph wGT3X-BT). The data were separated into four age groups (10-12, 12-14; 14-16; 16-18 years), and further separated by clusters to obtain two distinct groups (greater physical fitness and less physical fitness). Results: Although the distribution by quarters of birth does not reveal differences in physical fitness and physical activity in our sample, the grouping of participants by level of physical fitness, showed a higher concentration of students born at the beginning of the year of selection in the group with better results. physical fitness results, and a higher percentage of students born near the end of the year in the group with lower physical fitness results. Conclusion: RAE is identified in this group of children and young people, but only when there is a process of grouping students according to their level of physical fitness. This result underlines the importance of the selection / evaluation processes in the RAE.
URI: http://hdl.handle.net/10174/27921
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Exercicio_e_Saude-Ana_Rita_de_Oliveira_Quintas.pdf2.77 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois