Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/27796

Title: Mover, Co-Mover, Ver - História de uma indagação através da prática artística
Authors: Leitão, Maria Balbina Dias Pires
Advisors: Furtado, Teresa Veiga
Oliveira, Márcia Cristina Almeida
Keywords: Ver
Artes visuais
Corporização
Memória
Movimento
Dança
See
Visual arts
Embodiment
Memory
Movement
Dance
Issue Date: 28-Feb-2020
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Todo o nosso desejo se organiza em torno do ver. Deixamos de ser o pouco que somos quando damos sentido e incorporamos o que vemos. O corpo, enquanto forma e reflexo da história pessoal dependente da experiência sensível e significativa no mundo, sujeito a diferentes modos de ver e ser visto, é o meu objecto de estudo central. Esta investigação irá assentar em questões de corporeidade e identidade que, ao longo da vida, vão sofrer alterações e adquirir novas formas, cicatrizes e reconformações. Tendo como ponto de partida a minha prática artística de pintura, desenho, gravura e vídeo, a investigação MOVER, CO-MOVER, VER aspira integrar movimento, cor, palavras, imagens, reflexões, fragmentos, filmagens – para ir mais além, tendo como referência o estado da arte do nosso tema de estudo central, isto é, as questões do corpo e da visão a partir de artistas que cruzam o universo das artes desde a pintura, vídeo, performance, movimento, instalação e literatura. Entre estes artistas destaco Carolee Schneemann, Nancy Spero, Clarice Lispector e Pablo Neruda. Para enquadrar esta compreensão, apoio-me em pensadores importantes na área de estudos culturais, história de arte, e ciências sociais como Ana Gabriela Macedo, José A. Bragança de Miranda, Susan Gubar, Adrienne Rich, Hélène Cixous, Nancy Huston, David Le Breton, Georges Didi-Huberman e Italo Calvino. Este trabalho é uma indagação interminável, re-visão sempre incompleta da nossa sobre-vivência; Title: MOVE, CO-MOVE, SEE – History of an inquiry through artistic practice ABSTRACT: All our desire is organized around seeing. We stop being the little we are when we make sense and incorporate what we see. The body, as a form and reflection of personal history dependent on sensitive and meaningful experience in the world, subject to different ways of seeing and being seen, is my central object of study. This research will be based on corporeality and identity issues that, throughout life, will change and acquire new forms, scars and reconformations. Taking as a starting point my artistic practice of painting, drawing, engraving and video, the research MOVE, CO-MOVE, SEE aspires to integrate movement, color, words, images, reflections, fragments, footage – to go further by reference to the stateof-the-art of our central subject matter, that is, the questions of body and vision from artists that cross the universe of the arts from painting, video, performance, movement, installation and literature. These artists include Carolee Schneemann, Nancy Spero, Clarice Lispector and Pablo Neruda. To frame this understanding, I rely on leading thinkers in the field of cultural studies, art history, and social sciences such as Ana Gabriela Macedo, Jose A. Bragança de Miranda, Susan Gubar, Adrienne Rich, Nancy Huston, David Le Breton, Georges Didi-Huberman, Italo Calvino. This work is an endless quest, always incomplete re-view of our survival.
URI: http://hdl.handle.net/10174/27796
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Práticas_Artísticas_em_Artes_Visuais-Maria_Balbina_Dias_Pires_Leitão-Mover_co_mover_ver....pdf11.8 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois