Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/27725

Title: Uma proposta de intervenção precoce em dificuldades de leitura
Authors: Cambim, Nídia Maria Pastor
Advisors: Silva, Isabel Maria Cabrita de Araújo Leite dos Santos
Keywords: Dificuldades de leitura
Programa de intervenção
Método fónico
Princípio alfabético
Descodificação.
Reading difficulties
Intervention program
Phonics instruction
Alphabetic principle
Decoding
Issue Date: 18-Feb-2020
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Desenvolvemos um programa de intervenção assente nas descobertas mais recentes sobre os processos psicolinguísticos envolvidos na aprendizagem da leitura e destinado a alunos do 2.º ano de escolaridade com dificuldades nesta competência. O objetivo foi analisar o impacto do programa comparando-o com o apoio pedagógico habitualmente prestado. A eficácia da intervenção foi aferida através da comparação da evolução do desempenho na leitura de três grupos, entre o pré e o pós-teste, em tarefas que avaliam a capacidade leitora e outras competências que lhe estão inerentes. Participaram no estudo 34 crianças: 14 no Grupo Experimental, 12 no Grupo de Controlo com Dificuldades e 11 no Grupo de Controlo sem Dificuldades. O programa foi aplicado em 20 sessões de 30 minutos, com uma frequência de 4/5 sessões semanais. Os resultados sugerem a eficácia do programa, sobretudo ao nível do conhecimento do código ortográfico e na precisão leitora; A proposal for early intervention in reading difficulties Abstract: We developed an intervention for second-graders with reading difficulties. The structure and contents of the program were based on recent findings on the “science of reading”. Our aim was to assess the effectiveness of the program in comparison with the pedagogical support that is usually provided by schools. The intervention effects were evaluated by comparing the progress in reading and in other psycholinguistic skills, between pre and post-test, of three different groups of secondgrade learners: a Experimental Group (n=14), a Control Group with Reading Difficulties (n=12) and a Control Group with no reading disabilities (n=11). The program consisted of 20 sessions of 30 minutes, 4-5 weekly sessions. Results show the intervention was effective and reveal that it had a greater impact on students’ progress in reading than the pedagogical support provided at school. The effects were particularly evident on measures of orthographic knowledge and reading accuracy.
URI: http://hdl.handle.net/10174/27725
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Educação_Especial_Domínio_Cognitivo_e_Motor-Nídia_Maria_Pastor_Cambim-Uma_proposta_de_intervenção_precoce....pdf2.89 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois