|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/26300
|
Title: | A expressão dramática como promotora da aprendizagem no 1º ciclo do ensino básico no distrito de Lembá, S. Tomé e Príncipe |
Authors: | Costa, Maria Georgina da |
Advisors: | Bezelga, Isabel Maria Gonçalves |
Keywords: | Expressão Dramática Integração Scialização Ensino Básico, 1º ciclo Dramatic expression Integration Socialization Basic education, 1st cycle |
Issue Date: | 13-Nov-2019 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | A escola deve ser um espaço de realização de actividades que promovam atitudes e
valores nas crianças. A valorização da disciplina de Expressão Dramática pode ser um
dos caminhos a seguir para que se possa desenvolver competências criativas, cognitivas,
estéticas, técnicas, físicas, relacionais e culturais numa relação com as outras áreas.
A Expressão Dramática constitui uma das áreas de integração e socialização que
capaz de auxiliar o ensino, na perspectiva de construção do conhecimento da criança, o
que permite explorar alguns aspectos nela: a criatividade, a autoconfiança e a auto-estima.
Ela também funciona como uma disciplina que pode estabelecer uma conexão
triangular: a escola, a família e o meio.
A Proposta Curricular para o Ensino Básico trouxe inovações, que culminou com a
introdução no currículo são-tomense das disciplinas da Área das Expressões que se tem
vindo a debater, numa consciência positiva, sobre a própria execução de actividades
nesta área por parte dos docentes.
O presente trabalho visa analisar a situação da disciplina de Expressão Dramática como
Promotora da Aprendizagem no 1º ciclo do Ensino Básico no Distrito Lembá – São
Tomé e Príncipe. Para a execução a sua realização, procedemos à realização de
entrevistas aos órgãos de gestão Pedagógica e inquéritos aos professores do 1º ciclo
deste distrito; ABSTRACT:
The school should be a space for activities that promote attitudes and values in
children. Appreciation of the discipline of Dramatic Expression can be one of the ways
to develop creative, cognitive, aesthetic, technical, physical, relational and cultural skills
in a relationship with other areas.
The Dramatic Expression is one of the areas of integration and socialization that
can help teaching, from the perspective of building knowledge of the child, which
allows exploring some aspects in it: creativity, self-confidence and self-esteem. It also
functions as a discipline that can establish a triangular connection: the school, the
family, and the environment
The Curriculum Proposal for Basic Education brought innovations, culminating in
the introduction in the São Tomé curriculum of the disciplines of the Area of
Expressions that has been discussing, in a positive conscience, about the teachers' own
activities in this area.
The present works aim is to analyze the situation of Dramatic Expression as a
promoter of learning in the first cycle of Basic Education in Lemba District-Sao Tome
and Principe. To implement this realization, we carry out a pedagogical management
member s interview and surveys of teachers of the first cycle of this district. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/26300 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|