Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/25580

Title: Pedras em contexto escolar, ação pedagógica e construção compartilhada de saberes no singular: um estudo no ensino fundamental
Authors: Rodrigues, Marli Inês
Advisors: Costa, Maria da Conceição Leal da
Keywords: Formação e desenvolvimento de Professoras
Narrativas
Perdas
Classe hospitalar
Práticas pedagógicas
Teacher training and development
Narratives
Losses
Hospital class
Pedagogical practices
Issue Date: 12-Apr-2019
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: Esta Dissertação realiza-se no âmbito do Curso de Mestrado em Ciências da Educação- Supervisão Pedagógica. O estudo desenvolveu-se com duas professoras do Ensino Fundamental. Focaliza-se na formação e desenvolvimento de professores em contexto escolar e tem, como problema de investigação: Perda em contexto escolar, relações e ação pedagógica do professor. No quadro teórico, não podemos esquecer alguns autores de referência, como Kóvacs, para conhecer e compreender que a Educação também pressupõe preparação para lidarmos com situações limite, como é o caso da perda. Nóvoa, para o que é ser professor, assim como Goodson sobre o conhecimento e vida profissional. O estudo busca uma compreensão como contextos acontecimentos marcados pela perda em diferentes nuances, se repercutem na ação pedagógica, bem como em relações e aprendizagens. A abordagem biográfica afigurou-se inspiradora para este estudo exploratório. Para tal, elegemos, como técnicas de recolha de dados, as entrevistas narrativas e a análise documental. Os elementos de resposta captados por esta pesquisa buscam esclarecer como o evento perda acarreta peculiaridades no processo de ensino de cada professora, evidenciando, ainda, se existem, ou não, dificuldades ou medos em lidar com o tema, mas revelando, sobretudo, processos de construção de práticas pedagógicas e uma importância fundamental de relações e ações profissionais com crianças, respetivas famílias e, ainda, entre profissionais que trabalham em contextos escolares de classe hospitalar e de perda; Abstract: Losses in school context, pedagogical action and shared construction of knowledge in the singular - a study in Elementary School. This Dissertation is carried out within the scope of the Master Course in Educational Sciences - Pedagogical Supervision. The study was developed with two primary school teachers. It focuses on the formation and development of teachers in a school context and has, as a research problem: Loss in school context, relations and pedagogical action of the teacher. In the theoretical framework, we can not forget some authors of reference, like Kóvacs (2005) to know and understand that Education also presupposes preparation to deal with limit situations, as is the case of loss. Nóvoa for what it is to be a teacher, as well as Goodson about knowledge and professional life. The study seeks to understand contexts as events marked by loss in different nuances, are reflected in pedagogical action, as well as in relationships and learning. The biographical approach seemed inspiring for this exploratory study. To this end, we choose, as data collection techniques, narrative interviews and documentary analysis. The elements of response captured by this research seek to clarify how the loss event entails peculiarities in the teaching process of each teacher, evidencing, furthermore, whether or not there are difficulties or fears in dealing with the subject, but revealing, above all, construction of pedagogical practices and a fundamental importance of professional relationships and actions with children, their families and, also, among professionals working in hospital-class and loss-making school contexts.
URI: http://hdl.handle.net/10174/25580
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Ciências_da_Educação_Supervisão_Pedagógica-Marli_Inês_Rodrigues-Pedras_em_contexto_escolar....pdf1.62 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois