|
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/10174/25540
|
Title: | Processos de adaptação parental face a diferentes diagnósticos de deficiência |
Authors: | Cruz, Inês Isabel Cebola |
Advisors: | Franco, Vítor |
Keywords: | Adaptação parental Paralisia cerebral Deficiência intelectual Autismo Parental adaptation Cerebral palsy Intellectual disability Autism |
Issue Date: | 9-Apr-2019 |
Publisher: | Universidade de Évora |
Abstract: | Nesta dissertação pretendemos analisar a validade de conteúdo da Escala Parental de Adaptação à Deficiência (EPAD) e as relações e correlações entre a Escala de Impacto na Família (EIF) e a EPAD. Pretendemos também testar diferenças na adaptação dos pais tendo em consideração diferentes diagnósticos de deficiência e diversos graus de autonomia. A amostra é constituída por 45 pais de sujeitos com diferentes diagnósticos. Os resultados mostraram que a EPAD demonstra ter validade de conteúdo e a existência de relações entre as escalas, subescalas, fatores e dimensões. Mostraram diferenças na dimensão Futuro, Depressão, Resiliência e Apoio Social, quando considerados os diagnósticos paralisia cerebral, deficiência intelectual, autismo e outro. Quando considerados os grupos de pais/mães com filhos/as com e sem autismo, verificaram-se diferenças no fator Suporte e na dimensão Apoio Social. Tendo em consideração os níveis de autonomia dos filhos/as, verificaram-se diferenças na EIF, dimensão Culpa e Resiliência; Processes of parental adaptation to different diagnoses of disability
Abstract:
In this dissertation we intend to analyze the content validity of the Parental Adaptation Scale for Disability (EPAD) and the relationships and correlations between the Family Impact Scale (EIF) and the EPAD. We also intend to test differences in the adaptation of the parents taking into account different diagnoses of disability and different degrees of autonomy. The sample consisted of 45 parents of subjects with different diagnoses. The results showed that the EPAD demonstrates content validity and the existence of relationships between scales, subscales, factors and dimensions. Showed differences in Future, Depression, Resilience and Social Suport dimensions, when considering the diagnoses of cerebral palsy, intelectual disability, autismo and other. When considering the groups of parents with children whit and without autism, there were differences in Suport factor and Social Suport dimension. Taking into to account the levels of autonomy of the children, there were differences in EIF, Guilt and Resilience dimensions. |
URI: | http://hdl.handle.net/10174/25540 |
Type: | masterThesis |
Appears in Collections: | BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado
|
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
|