Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/25456

Title: Perceção da qualidade do serviço na consulta externa hospitalar: impacto do ambiente físico e social
Authors: Catrapona, Inês Filipa Mira
Advisors: Bernardo, Maria de Fátima Campos
Semedo, Carla Sofia Carrilho Lopes Santarém
Keywords: Hospital
Ambiente Físico
Ambiente Social
Qualidade Percebida
Design de Suporte
Hospital
Physical Environment
Social Environment
Perceived Quality
Theory of Supportive Design
Issue Date: 25-Mar-2019
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O ambiente físico constitui a primeira impressão que o indivíduo recebe do meio hospitalar, existindo evidências de ligações diretas entre design e o desconforto psicofisiológico dos pacientes (Arneill & Devlin, 2002), e as suas repercussões na perceção da qualidade do serviço. Contudo, estes aspetos continuam dissociados das práticas da prestação de cuidados. O objetivo deste estudo consistiu na avaliação da perceção de qualidade geral da sala de espera da consulta externa no HESE, tendo por base a Teoria do Design de Suporte de Ulrich (1991; 2001), aplicada ao meio hospitalar, com enfoque nos ambientes físico e social. Foram inquiridos 132 utentes, através das escalas de Perceção da Qualidade Hospitalar (PHEQI), Perceção do Design de Suporte do Ambiente Hospitalar (adaptado para a sala de espera) e Perceção da Qualidade Geral (PQG). Os resultados indicaram duas dimensões da Teoria do Design de Suporte (Ulrich, 1991; 2001) como fortes preditoras da PQG; Outpatients’Perceived Hospital Quality: The impact of physical and social environments Abstract: In a healthcare settings, the physical environment is the first impression that the patient receives, and several studies have shown the existence of direct connections between the design and the psychological and physical distress (Arneill & Devlin, 2002), as well as the repercussions on the service’s perceived quality. However, little attention as been given to these characteristics, for the clinical method tendencially focus on the care giving aspects. The aim of this investigation is to evaluate outpatient’s perceived hospital quality, according to Ulrich’s Theory of Supportive Design (1991; 2001), by focusing on the social and physical environments. We surveyed 132 participants, using the Perceived Hospital Environment Quality Indicators (PHEQI), the Supportive Hospital Environment Design Scale (SHEDS) and the Perceived General Quality Scale (PQG). The results showed that two dimensions of Ulrich’s Theory of Supportive Design (1991; 2001) have strong, predictive, relations, regarding the Perceived General Quality.
URI: http://hdl.handle.net/10174/25456
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Psicologia_Psicologia_Clínica-Inês_Filipa_Mira_Catrapona-Perceção_da_qualidade_do_serviço_na_consulta_externa_hospitalar....pdf1.62 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois