Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/24858

Title: Plano de negócios para uma lavandaria self-service
Authors: Fonseca, Celsa dos Santos Aragão da Cruz
Advisors: Coelho, Luís Alberto Godinho
Keywords: Plano de negócios
Avaliação Económico Financeira de Lavandarias self-service
Avaliação de investimentos
business plan
Financial and economic evaluation of self-service laundries
Evaluation of investments
Issue Date: 16-Jan-2019
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente trabalho visa apresentar um Plano de Negócio para a criação de uma lavandaria self-service, em São Tomé e Príncipe. Esta atividade oferece uma alternativa às donas de casa, colocando à sua disposição máquinas de elevada qualidade no domínio de lavagem e tratamento de roupas, e ao mesmo tempo, facilitar a vida dos santomenses contribuindo assim no reforço do processo de higiene da população. No plano teórico são apresentadas as noções que servirão de suporte ao desenvolvimento do plano de negócios onde são revisados conceitos relativos ao empreendedorismo, análise das envolventes empresariais (SWOT, PEST, 5 forças de Porter), estrutura do plano de negócios, planeamento de marketing, recursos humanos e planeamento financeiro. Estes conceitos teóricos, são posteriormente aplicados ao caso em estudo permitindo a elaboração do Plano de Negócios. A criação de uma lavandaria self-service, com um investimento de €51.250,00 apresenta viabilidade suficiente no que respeita indicadores analisados com um Valor Atual Líquido de €23.965,00 e uma Taxa Interna de Rendibilidade de 39,8%; Business Plan for a self-service laundry Abstract: The present work aims to present a Business Plan for the creation of a Company, linked to a self-service laundry, in São Tomé and Príncipe, offering an alternative to housewives' to provide high-quality services in the field of washing and treating clothing (work clothes and clothing, at home, etc.), and at the same time make life easier for the people of Santo means, thus contributing to the strengthening of the hygiene process of the population. At the theoretical level, the notions will be presented to support the development of the business plan, where concepts related to entrepreneurship, business environment analysis (SWOT, PEST, Porter’s five forces), business plan structure, marketing planning, human resources and financial planning. The creation of a self-service laundry, with an investment of € 51,250.00 presents sufficient viability with respect to indicators analyzed with a Net Present Value of € 23,965.00) and an internal profitability rate of 39.8%.
URI: http://hdl.handle.net/10174/24858
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Gestão_Finanças-Celsa_dos_Santos_Aragão_da_Cruz_Fonseca-Plano_de_negócios_para_uma_lavandaria....pdf1.45 MBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois