Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10174/24629

Title: Desenvolvimento vocacional na adolescência: a eficácia de uma intervenção de grupo com alunos do 9º ano de escolaridade
Authors: Pacheco, Lisandra Maria Cabral
Advisors: Cardoso, Paulo Miguel da Silva
Keywords: Adolescência
Adaptabilidade
Desenvolvimento vocacional
Indecisão
Intervenção de grupo
adolescence
Adaptability
Vocational development
Indecision
Group intervention
Issue Date: 5-Nov-2018
Publisher: Universidade de Évora
Abstract: O presente estudo analisou a eficácia do programa de orientação “Quem Sou, Para onde Vou” (Cardoso, 2016), numa amostra total de 139 alunos do 9º ano de escolaridade. A avaliação teve por base a evolução comportamental dos alunos, ao longo do tempo, a partir de um desenho quasi-experimental e da utilização. Também se usou o método de grupos focais para avaliar a perceção dos alunos sobre a eficácia da intervenção. A evolução dos participantes fez-se relativamente às seguintes medidas: Certeza Vocacional, Identidade Vocacional, Adaptabilidade na Carreira e Auto-eficácia face à Tomada de Decisão. Os resultados revelaram evolução significativa dos participantes do grupo experimental relativamente aos do grupo controlo nas variáveis critério. Para além disso, os participantes do grupo focal indicaram ter sido útil o programa e muito benéfico quanto à informação, à direção e autodescoberta. Os resultados são discutidos relativamente às suas implicações para a investigação e prática; Vocational development in adolescence: the efficacy of grade 9 group intervention Abstract: This analyses the effectiveness of the career education intervention “Who I am, Where I`m going” by Cardoso (2016), in a sample of 139 grade 9 students. A quasi-experimental design was used. Participants in experimental group (N=70) and a control group (N=69) were assessed in three moments: pre-test, post-test and 3rd follow-up. The following measures were used to assess participants’ evolution: Vocational Certainty, Vocational Identity, Career Adaptability and Career Decision-Making Self- Efficacy. Focal groups, including 17 students, were also used to assess participants’ perception on the intervention effectiveness. Findings revealed a significant evolution in vocational certainty, vocational identity, career adaptability and career decision-making self-efficacy. This evolution favors experimental group participants relatively to those belonging to control group. Moreover, focal group participants refer that the program had been useful in providing career information, developing sense of direction and by promoting self-discovery. Results are discussed on their implications for research and practice.
URI: http://hdl.handle.net/10174/24629
Type: masterThesis
Appears in Collections:BIB - Formação Avançada - Teses de Mestrado

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Mestrado-Psicologia_da_Educação-Lisandra_Maria_Cabral_Pacheco-Desenolvimento_vocacional_na_adolescência....pdf931.5 kBAdobe PDFView/Open
FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpaceOrkut
Formato BibTex mendeley Endnote Logotipo do DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Dspace Dspace
DSpace Software, version 1.6.2 Copyright © 2002-2008 MIT and Hewlett-Packard - Feedback
UEvora B-On Curriculum DeGois